وبلاگ

کاشی کاری با چسب بهتره یا سیمان؟

کاشی کاری با چسب یا سیمان-وینتو شیمی

کاشی کاری با چسب بهتره یا سیمان؟ سوالی که امروزه ممکن است به ذهن اغلب مردم خطور کرده باشد. عده ای معتقد هستند که در عصر حاضر، کاشی کاری با چسب، از همه لحاظ به صرفه است، به خصوص سرعت اجرای بالای آن برای نصابان کاشی و سرامیک و استحکام و دوام زیاد آن برای صاحب ملک، بسیار حائز اهمیت است.

عده ای دیگر اما نظر دیگری دارند. این عده، همچنان ملات سیمانی را بهترین مورد برای استفاده در ساختمان سازی می دانند و چندان تمایلی به خرید چسب ساختمانی و استفاده از آن در صنعت ساختمان سازی ندارند. به نظر می رسد،  برای رسیدن به یک پاسخ منطقی، لازم است هر دو مورد را از جنبه های گوناگون، مانند مزایا، معایب، قیمت، استحکام و… بررسی کنیم تا شما خواننده گرامی بتوانید به پاسخ این سوال که کاشی کاری با چسب بهتره یا سیمان، با توجه به معیارها و شرایط خودتان برسید. منظور از معیار و شرایط، توجه به نکات و پرسش هایی است که می بایست قبل از انتخاب نوع چسب، آن ها را مد نظر قرار دهید، مانند:

1- می خواهید کاشی و سرامیک را در یک بنای تازه ساز استفاده کنید یا برای تعمیر بنایی که در حال حاضر در آن سکونت دارید، می خواهید؟

2- اگر بنا تازه ساز است، دستتان در انتخاب بازتر می شود، اما اگر برای تعمیر و بازسازی می خواهید، شاید نخواهید هزینه چندانی بکنید، شاید مایل باشید، بدون کندن کاشی و سرامیک های قدیمی، کاشی ها و سرامیک های جدید را بر روی آن ها نصب کنید.

3- برای محیط های مرطوبی، مانند آشپزخانه، سرویس بهداشتی، استخر و… می خواهید یا برای محیط های معمولی، مانند کف اتاق و پذیرایی؟

4- آیا بودجه برای شما در اولویت قرار دارد یا استحکام ساختمان؟

موارد فوق از اساسی ترین نکاتی است که قبل از انتخاب، حتما باید مورد توجه قرار بگیرند.

مزایای کاشی کاری با چسب

 

مزایای کاشی کاری با چسب

مزایای کاشی کاری با چسب

1- بالا بردن سرعت اجرای کار

کار کردن با چسب کاشی به جای ملات سیمان، بسیار راحت است و ریخت و پاش چندانی به هنگام کار ندارد. به همین دلیل، سرعت اجرای کار بالا می رود.

2- تمیز نگه داشتن محل کار

آماده کردن چسب کاشی و سرامیک، به عنوان ملات چسبنده بر روی سطوح، کاری بسیار آسان و نسبتا تمیز است. برخلاف ملات سیمان که که دردسرهای زیادی را از زمان خالی کردنش از درون کیسه تا بعد از اتمام کار به همراه دارد (در قسمت معایب سیمان، به شرح کامل این موضوع پرداخته شده است) .

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  انواع ژل میکروسیلیس

3- اجرای آسان آن

از مزیت های استفاده از چسب های ساختمانی، این است که در صورت علاقه، کمبود بودجه، نبود نصاب و… می توانید خودتان آستین ها را بالا زده و وارد عمل شوید.

4- پر کردن تمام فضاهای متخلل در سطح زیرین کاشی و سرامیک

چسب های ساختمانی به دلیل داشتن ذرات ریز در مواد تشکیل دهنده خود، باعث پر کردن تمامی فضاهای متخلل در زیر کاشی و سرامیک شده و در نتیجه، راه نفوذ رطوبت به داخل ساختمان را یا به طور کل مسدود می کند یا از سرعت نفوذ رطوبت می کاهد. اغلب زمانی رطوبت از چسب های ساختمانی عبور می کنند که به هنگام نصب، بی توجهی صورت گرفته باشد.

5- کم بودن وزن این چسب ها نسبت به ملات سیمانی

استفاده از چسب در صنعت ساختمان سازی، باعث کم شدن وزن سازه می شود؛ چرا که این چسب ها با ضخامت بسیار کم تر از سیمان، قابل اجرا هستند.

6- ضد قارچ، ضد باکتری و ضد جلبک بودن این چسب ها

چسب های ساختمانی از هر نوعی که باشند، چه پودری و چه خمیری، خاصیت آنتی باکتریال و ضد قارچ دارند. همچنین در صورت نفوذ آب به لایه های زیرین از طریق بندکشی های آسیب دیده، اجازه رشد به جلبک و میکروب را نمی دهد. این خاصیت برای تمام محیط های مرطوب و بهداشتی مفید واقع می شود.

7- مقاوم در برابر رطوبت

8- مقاوم در برابر انواع مواد شوینده اسیدی و بازی

این ویژگی مهم یکی از دلایل اصلی محبوبیت این نوع از چسب ها است. این مزیت باعث شده تا هنگام استفاده از مواد پاک کننده (مانند شوینده های بازی و اسیدی موجود در بازار)، نگران آسیب رسیدن به سطوح از طریق گسستن پیوندهای بین مواد تشکیل دهنده چسب ها، در لایه زیرین سطوح نباشید.

9- آماده کردن راحت آن نسبت به ملات سیمان

همان طور که گفته شد، آماده کردن این چسب ها بسیار راحت است. چسب های کاشی و سرامیک به دو حالت پودری و خمیری در بازار موجود هستند. در حالت پودری، فقط کافی است به مقدار معین، آب به پودرها اضافه شود تا خمیری یکدست، شکل بگیرد. اگر انتخاب شما استفاده از چسب های خمیری است، این چسب ها نیازی به آماده سازی ندارند و کافی است در زمان مناسب، درب آن را باز کنید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  چسب کاشی خمیری بهتر است یا پودری

10- کیفیت بالای آن

11- قابل اجرا بر روی انواع سطوح، مانند سطوح گچی، سیمانی، کاشی، و…

چسب های ساختمانی بر روی انواع سطوح، به راحتی قابل اجرا هستند. سطوح گچی و کاشی شده از سطوح های دشوار برای چسباندن تایل مورد نظر هستند. سطوح گچی به دلیل رطوبت بیشتری که نسبت به سایر سطوح دارند و سطوح کاشی یا سرامیک شده به دلیل صیقلی بودن، نیاز به دقت بیشتری به هنگام اجرای کار دارند. از این رو اغلب نصاب ها، استفاده از چسب های ساختمانی را به جای ملات سیمانی به صاحب ملک پیشنهاد می کنند.

12- دارای قدرت چسبندگی بسیار بالا

13- مقاوم در برابر حرارت و سرما

این ویژگی به دلیل بافت متراکم این چسب ها است.

معایب کاشی کاری با چسب

 

معایب کاشی کاری با چسب

معایب کاشی کاری با چسب

کاشی کاری با چسب مزایای بسیار زیادی دارد، اما این دلیل نمی شود که نقصی نداشته باشد. مزایا و معایب در کنار یکدیگر است که باعث امتیاز دهی به یک محصول می شود. یک کالا، اگر دارای مزایای غیر قابل شماری باشد، اما دارای معایب اساسی و مهم باشد، قطعا نمی تواند باعث جلب رضایت مشتری گردد. امتیاز یک کالا به رفع معایبی است که باعث از بین رفتن نگرانی مشتری می شود. چسب های با کیفیت، مانند چسب های ساختمانی وینتو شیمی با رفع معایب بزرگی مانند سرعت کم، وزن زیاد، آماده سازی دشوار و… ، توانسته است رضایت مشتریان خود را جلب کند، اما همین چسب ها نیز مانند هر کالای دیگری بی عیب نیستند. خوشبختانه معایب این چسب های ساختمانی، کوچک و قابل چشم پوشی است. این معایب عبارتند از:

1- یک نوع چسب ساختمانی، مناسب همه جا نیست. لازم است قبل از خرید، به کارشناس فروش اطلاع دهید که چسب را برای چه محیطی می خواهید، محیط خشک یا مرطوب.

2- قیمت بالای آن (اگر منصفانه به این موضوع نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که به دلیل بالا بردن سرعت و اتمام کار نصب در زمان کم، مقدار هزینه این چسب ها در مقایسه با ملات سنتی که در زمان بیشتر و با دستمزد بیشتر صورت می گیرد، شاید یکسان باشد.)

3- بلافاصله بعد از آماده سازی خمیر یا باز کردن درپوش چسب خمیری آماده، باید از آن استفاده کنید تا کارایی خود را از دست ندهد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  چسب کاشی و سرامیک

ما در مقاله کاشی کاری با چسب بهتره یا سیمان هر دو مورد را بررسی کردیم و مزایا و معایب هر کدام را به طور جداگانه عنوان کردیم.

مزایای کاشی کاری با سیمان

1- قیمت پایین آن

2- در همه مکان ها قابل استفاده است.

3- قابل استفاده در پروژه های جاده سازی، سد سازی، راه آهن و مخازن نفت.

معایب کاشی کاری با سیمان

 

معایب کاشی کاری با سیمان

معایب کاشی کاری با سیمان

1- وزن زیاد آن

این وزن زیاد، برای ساختمان هایی که پی ضعیفی دارند، خطرناک است.

2- آماده سازی دشوار آن

حتما به هنگام آماده سازی این ملات، باید زیر نظر یک استادکار انجام شود. اختلاط معینی از آب و سیمان، برای داشتن ملات مناسب، یک ضرورت است و کار هر کسی نیست.

3- ترک خوردن آن در برابر شستشوی مداوم

4- به دلیل نداشتن انعطاف، ممکن است بعد از مدتی در رویارویی با عواملی مانند حرارت یا سرما، باعث شکستگی تایل گردد.

5- سرعت پایین اجرای آن

6- کثیف کردن محل کار

7- استفاده از ملات بر روی هر سطحی امکان پذیر نیست.

8- قدرت چسبندگی پایین نسبت به چسب های صنعتی

جمع بندی

 به طور خلاصه، همان طور که گفته شد، کاشی کاری با چسب بهتره یا سیمان، هر کدام معایب و مزیت های خود را دارند. هر دو بسیار کاربردی در پروژه های ساختمان سازی، جاده سازی، سد سازی و… هستند. مزایای کاشی کاری با چسب و سیمان و همینطور معایب شان را بررسی کردیم. با توجه به معایب جزئی چسب های ساختمانی و معایب بزرگ ملات سنتی یعنی سیمان، به این نتیجه می رسیم که چسب های ساختمانی برای نصب کلیه تایل ها، مانند کاشی و سرامیک، بر روی انواع سطوح، مانند گچی، سیمانی و… بسیار کاربردی تر از ملات سیمانی هستند. در واقع چسب های ساختمانی، بیشتر مناسب عصر حاضر هستند.

در گذشته که چسب های ساختمانی نبودند، مواد شوینده اسیدی و بازی هم وجود نداشتند، میزان اختلاف دمایی به اندازه زمان حال نبوده است، عموم خانه ها یک طبقه بودند و در این صورت وزن زیاد سازه به چشم نمی آمد و… . چسب های ساختمانی به منظور رفع نیازهای بشر امروزی و آسان کردن زندگی او، تولید شده اند. چسب های ساختمانی زیادی با کیفیت های مختلف در بازار موجود هستند. شرکت وینتو شیمی، تولید کننده انواع چسب های ساختمان با قیمتی رقابتی و کیفیتی تضمین شده است. می توانید با خیالی راحت از کیفیت و قیمت، چسب مورد نظر خود را خریداری کنید.

امیدواریم با مطالعه مطالب فوق، به پاسخ این سوال که کاشی کاری با چسب بهتره یا سیمان، رسیده باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *