وبلاگ

چسب کاشی خمیری بهتر است یا پودری

چسب کاشی خمیری بهتر است یا پودری-وبنتو شیمی

چسب کاشی خمیری بهتر است یا پودری، عنوان مطلبی است که در پیش روی شما قرار دارد. چنانچه قصد خرید چسب ساختمانی را داشته باشید، قطعا این سوال به ذهنتان خطور خواهد کرد. برای رسیدن به یک پاسخ جامع، لازم است تا این دو چسب، از جهات گوناگون با یکدیگر مقایسه گردند. مقایسه آن ها از لحاظ ترکیبات، شیوه استفاده، قیمت، کاربردها و… می تواند ما را به یک جواب منطقی برساند.

قبل از آنکه به بررسی تفاوت های این دو چسب بپردازیم، لازم است چند سطری را به معرفی چسب کاشی اختصاص دهیم تا با ذهنی روشن و بدون ابهام، انواع آن را با یکدیگر قیاس کنیم و قادر به پاسخ این سوال باشیم: چسب کاشی خمیری بهتر است یا پودری.

چسب کاشی چیست

چسب کاشی، جایگزین ملات سنتی (سیمان)، برای چسباندن کاشی ها و سرامیک ها به کار می رود. دلیل روی کار آمدن این چسب ها، تولید کاشی و سرامیک در ابعاد بزرگ بود. در گذشته کاشی ها و سرامیک ها در ابعاد کوچک تولید و با ملات سنتی بر روی کف یا دیوار نصب می شدند. سایز کوچک این تایل ها (کاشی و سرامیک) باعث می شد که هنگام نصب بر روی سطح مورد نظر، به طور کامل به چسب ملات آغشته شوند و بدون آن که هوایی در سطح زیرین و لابه لای ملات باقی بماند و حبس شود، به خوبی بر روی سطح بچسبد. با پیشرفت تکنولوژی، صنعت تولید کاشی و سرامیک نیز دچار تغییراتی شد، برای مثال عرضه کاشی ها و سرامیک هایی با ابعادی چند برابر ابعاد تایل های سابق و با ضخامتی کمتر به بازار، یکی از این تغییرات بود. استفاده از تایل های جدید در پروژه های ساختمانی، کم کم باعث شد تا معایب ملات های سنتی آشکار شود، مانند لق شدگی، محبوس شدن هوا در زیر تایل ها، نفوذ رطوبت به زیر تایل و… .

برای رفع مشکلات حاصله، چسب های کاشی با نقطه قوت های بی شمار و معایبی به مراتب کمتر از ملات های سنتی، تولید و وارد بازار شدند. از انواع چسب کاشی می توان به چسب کاشی خمیری و چسب کاشی پودری اشاره کرد. چسب های نامبرده شده، هر دو برای چسباندن کاشی و سرامیک مناسب هستند.

تفاوت چسب کاشی خمیری و پودری در ظاهر

اولین فرق چسب کاشی پودری و خمیری در ظاهر آن هاست. چسب کاشی پودری، به صورت پودر تولید شده است و به هنگام استفاده، با اضافه کردن مقادیر معینی آب، خمیری شکل و آماده استفاده می گردد، در حالی که چسب کاشی خمیری، آماده مصرف است و نیازی به آب ندارد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  نحوه استفاده از چسب کاشی خمیری

تفاوت چسب کاشی خمیری و پودری در ترکیبات

 تفاوت چسب کاشی خمیری و پودری در ترکیبات-وینتو شیمی

کلیه چسب های کاشی، از ترکیب چند ماده که هر کدام دارای نقش های به خصوصی هستند، تشکیل شده اند. ماده هایی با ویژگی های چسبندگی، پرکنندگی فضاهای خالی و… . همچنین ترکیب این ماده ها با یکدیگر، امکان چسباندن تایل ها بر روی سطوح صیقلی، مانند کاشی یا سرامیک را فراهم کرده است. این مزیت ویژه باعث شده است تا برای بازسازی یا تعمیر منزل نیز از این چسب ها استفاده شود.

ترکیبات چسب کاشی پودری

ترکیبات چسب کاشی پودری

چسب کاشی پودری بر پایه سیمان پرتلند تهیه شده است. از دیگر ترکیبات این چسب، آب یا لاتکس است که در محل اجرای پروژه، به آن اضافه می شود تا حالت خمیری شکل پیدا کند. مقاومت بالای این چسب ها باعث شده است تا در فضای باز، مانند نمای ساختمان ها مورد استفاده قرار گیرند.

ترکیبات چسب کاشی خمیری

به چسب کاشی خمیری، چسب کاشی از پیش ترکیب شده نیز می گویند. این نوع چسب ها به صورت کاملا آماده به فروش می رسند و دیگر نیازی به ترکیب شدن با آب ندارند. چسب های کاشی خمیری بر پایه مواد رزینی تولید و به بازار هدف عرضه می گردند. بهتر است از این نوع چسب ها در مکان های خشک مانند کف سالن پذیرایی و اتاق ها استفاده گردد.

چسب های کاشی خمیری به خاطر آماده بودن و سهولت در استفاده، در ایران طرفداران بسیاری دارد. این چسب ها با از دست دادن رطوبت خود، سخت و خشک می شوند و به خوبی باعث چسباندن تایل ها به سطح مورد نظر می گردند. رطوبت این چسب ها یا در تماس با هوا از بین می روند یا جذب بستر زیرین می شوند، به همین دلیل، به هنگام استفاده از چسب های خمیری رعایت نکاتی که در ذیل آمده است، خالی از لطف نخواهد بود:

1- استفاده از این چسب ها برای تایل هایی با ابعاد متناسب (نه خیلی بزرگ)، نتیجه بهتری در پی خواهند داشت.

2- برای نصب کاشی روی کاشی یا سرامیک روی سرامیک، بهتر آن است که از این چسب ها استفاده نشود. همان طور که گفته شد، یکی از راه های از دست دادن رطوبت این چسب ها، جذب از طریق سطح زیر کار است. در اینجا سطح زیر کار به دلیل صیقلی بودن، نمی تواند آب و رطوبت چسب را جذب کند و همین امر باعث ایجاد مشکلاتی مانند کاهش مقاومت چسب می گردد، اما اگر به هر دلیلی می خواهید از این چسب ها برای نصب کاشی بر روی کاشی دیگر استفاده کنید، حتما سطح تایل قدیمی را زخمی کنید (با وسیله ای تیز شیار بیندازید)

3- ضخامت این چسب ها به هنگام استفاده نباید بیشتر از 4 میلی متر باشد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  تفاوت چسب کاشی پودری و خمیری

4- جهت افزایش سرعت خشک شدن چسب کاشی خمیری، بهتر است بندکشی را به تعویق بیندازید.

5- لازم است که چسب های کاشی خمیری را از سایت ها و فروشگاه های معتبر خریداری نمائید تا خیالتان از جانب کیفیت آن ها آسوده شود؛ چرا که نوع بی کیفیت آن در کوتاه مدت مرکز رشد باکتری ها و پرورش حشرات می گردد.

نکته: چسب های خمیری انواعی از چسب ها هستند که برای اتصال مواد به یکدیگر استفاده می شوند. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع چسب خمیری مقاله مورد نظر را مطالعه کنید.

تفاوت چسب کاشی خمیری و پودری در نحوه استفاده

 تفاوت چسب کاشی خمیری و پودری در نحوه استفاده

فرق چسب کاشی پودری و خمیری در نحوه استفاده از آن ها، فقط به چند مورد جزئی ختم می شود و در بیشتر مراحل استفاده، شبیه یکدیگر هستند. همان طور که در بالا ذکر شد، چسب های کاشی خمیری آماده مصرف هستند و فقط کافی است سطح زیر کار را برای نصب تایل آماده کنید، اما چسب های کاشی پودری را قبل از شروع کار باید آماده کنید. در ادامه نحوه استفاده از چسب کاشی خمیری و پودری با ذکر تفاوت ها و نکات لازم آمده است:

1- وسایل لازم مانند چسب کاشی خمیری یا، ماله شانه دار، کاردک، دستکش، ماسک، کلیپس و گوه را آماده کرده و در دسترس تان قرار دهید.

2- سطح زیر کار را آماده کنید. برای مثال برجستگی را بتراشید و فرورفتگی ها را پر کنید. چربی ها، ذرات کوچک مانند شن، گرد و غبار را از سطح بزدائید.

3- اگر هدف شما نصب تایل بر روی سطوح گچی است، به خاطر داشته باشید که حداقل 24 ساعت قبل از انجام کار نصب، آن را با پرایمر که باعث عایق بندی سطوح گچی می شود، بپوشانید. قبل از استفاده از پرایمر، سطح گچی را عاری از بقایای به جا مانده کاغذ دیواری، چربی، دوده، خاک و هر چیز اضافه دیگر کنید.

4- قبل از اقدام به چسباندن تایل ها، یکبار آن ها را بدون چسب بر روی سطح به ترتیبی که قرار است نصب شوند قرار دهید تا قبل از اقدام جدی بتوانید نواقص احتمالی را برطرف کنید.

5- چنانچه می خواهید از چسب خمیری برای نصب تایل ها استفاده کنید فقط کافی است درب آن را باز کنید، اما اگر می خواهید از چسب کاشی پودری استفاده کنید، باید مدتی قبل از شروع کار آن را آماده کنید. برای این کار نیاز به یک میکسر قوی و مقداری آب دارید. چسب پودری را داخل میکسر ریخته و مقداری آب به آن اضافه کنید. حدود ده دقیقه با دور کند و ده دقیقه با دور متوسط آن ها را هم بزنید تا خمیری یکدست شکل بگیرد.

نکته: حتما دستوالعمل مندرج بر روی بسته بندی را مطالعه کنید و سپس اقدام به آماده سازی چسب کنید، زیرا همه شرکت ها از یک فرمولاسیون واحد برای تهیه چسب خمیری پیروی نمی کنند. پس اعتنا به روش آماده سازی قید شده بر روی بسته بندی، یک امر مهم تلقی می شود.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  بهترین پودر بندکشی نانو

6- بعد از آن که چسب آماده شد، به دو طریق می توانید از آن استفاده کنید. در روش اول با کاردک چسب را برپشت تایل قرار دهید و سپس با ماله دندانه دار آن را بر روی تمام پشت تایل پهن کنید.

در روش دوم می توانید چسب را روی سطح کار بریزید و با ماله دندانه دار آن را پهن کرده سپس تایل ها را بر روی سطح نصب کنید.

نکته:پهن کردن چسب بر روی تایل به شیوه های مختلفی انجام می شود. بهترین شیوه استفاده از ماله دندانه دار و پهن کردن چسب به صورت مستقیم و موازی است. این روش باعث خارج شدن هوا می گردد. شیوه های دیگر مانند لقمه ای و مارپیچی توصیه نمی گردند.

7- به هنگام استفاده از چسب های کاشی خمیری و پودری یا هر محصول شیمیایی دیگر، حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید تا دچار عوارض احتمالی، مانند آلرژی یا خارش پوست نشوید. چنانچه این چسب ها با پوست یا چشم تماس پیدا کردند، به مدت پانزده دقیقه محل را با آب سرد شستشو دهید.

8-  بعد از هر بار استفاده از چسب های کاشی خمیری، درب آن را به طور کامل ببندید، زیرا این چسب ها در مجاورت هوا خشک شده و کارائی خود را از دست می دهند.

9- چسب پودری برای سفت شدن لازم نیست در مجاورت هوا قرار بگیرد. برای درک بهتر این موضوع می توانید مقداری چسب کاشی پودری را با آب مخلوط کنید. سپس خمیر بدست آمده را در یک ظرف در بسته قرار دهید. بعد از طی ساعاتی، خمیر درون ظرف کاملا خشک و سفت خواهد شد.

فرق چسب کاشی خمیری و پودری در کاربرد

چسب کاشی خمیری در محیط های خشک و فضاهای داخلی مانند اتاق ها و نوع پودری آن در محیط های مرطوب و خیس، مانند نمای ساختمان ها عملکرد بهتری دارند.

فرق چسب کاشی خمیری و پودری در قیمت

به دلیل بسته بندی ساده تر، حمل و نقل آسان تر و میزان مصرف کمتر، قیمت چسب کاشی پودری کمتر از چسب کاشی خمیری است. پیشنهاد ما خرید از فروشگاه ها و سایت های خوش سابقه ای مانند وینتو شیمی است. این سایت دارای انواع چسب های ساختمانی با قیمت های رقابتی است.

مزایای مشترک در دو چسب کاشی خمیری و پودری

این دو، مزایای مشترک زیادی با یکدیگر دارند. موارد زیر، از مهم ترین آن هاست:

1- افزایش سرعت کار

2- پر کردن فضاهای متخلخل

3- کاهش وزن سازه

چکیده مطلب

 

چسب کاشی خمیری بهتر است یا پودری؟ انتخاب شما کدام است؟

نقاط قوت مشترک زیادی در هر دو چسب وجود دارد، اما تفاوت هایی نیز وجود دارند که باعث شده از این چسب ها کمتر در مکان های یکسان استفاده شود. از جمله این تفاوت ها می توان به قیمت کمتر چسب کاشی پودری و کاربرد آن در فضاهای مرطوب و به قیمت بیشتر چسب کاشی خمیری و استفاده از آن در محیط های خشک نام برد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *