وبلاگ

نحوه استفاده از ژل میکروسیلیس

نحوه استفاده از ژل میکروسیلیس-وینتو شیمی

نحوه استفاده از ژل میکروسیلیس یا همان مکمل بتن با فرمولاسیون معمول آن یعنی ترکیبی از دوده سیلیسی، روان کننده بتن، اصلاح کننده های پلیمری و آب عنوان انتخابی ای ست که در مقاله امروز از سری مقاله های سایت وینتو شیمی، ارائه دهنده انواع چسب های ساختمانی، قرار است به آن پرداخته شود. شما می توانید برای خرید چسب ساختمانی و تهیه ژل میکروسیلیس که جزو مهم ترین و پرکاربرد ترین بخش های تشکیلاتی و تکمیل کننده بتن هاست به سایت وینتو شیمی مراجعه کرده و محصول خود را با اطمینان خاطر خریداری نمایید.

طریقه مصرف ژل میکروسیلیس

از آنجا که روز به روز بر تعداد سازه های با مقاومت بالا و بتنی در دنیا افزوده می شود، استفاده از ژل میکروسیلیس هم که یکی از افزودنی های بتن و از قوی ترین مواد افزودنی به بتن جهت بالا بردن کیفیت آن است افزایش پیدا کرده است، بر آن شدیم تا در مقاله امروز راهنمای کامل استفاده از ژل میکروسیلیس را برای شما آماده کنیم و شما را با نحوه استفاده از ژل میکروسیلیس آشنا کنیم؛ زیرا هر چه در این زمینه اطلاعات بیشتری داشته باشید بهتر می توانید در این حوزه فعالیت کنید و سطح کیفی کار خود را ارتقا دهید چون استفاده از این ژل در بتن، باعث کاهش آب اندازی بتن، یک دست شدن سطح بتن و جلوگیری از پر شدن خلل و فرج آن توسط عوامل تخریب کننده بتن و افزایش دوام سازه های بتنی می شود.
پیش از شروع توضیح نحوه استفاده از ژل میکروسیلیس، باید خاطر نشان کرد بسته به پروژه ای که در آن از این ژل و بتن استفاده می شود می توان ترکیبات ژل را تغییر داد و مطابق همان سازه یک ژل میکروسیلیس سفارشی تهیه دید، مثلا اگر برای اماکن در معرض آب و یا با سطح ترافیک و اصطکاک زیاد از این ژل استفاده می شود می بایست ترکیبات آن را مطابق با همان اماکن تنظیم نمود.
نحوه استفاده از ژل میکروسیلیس به طور کلی به این صورت است که یک مقدار مشخصی از ژل را با بتن مخلوط کرده و پس از اضافه کردن آن ها به کامیون حمل بتن آن را با دور تند می چرخانند تا به صورت کامل و یک دست با بتن مخلوط شود که معمولا این مرحله را خود کاربر با بررسی و نظارت بر کار به اتمام می رساند.
روش استفاده از ژل میکروسیلیس در بتن
همانطور که گفتیم، نحوه استفاده از ژل میکروسیلیس به این صورت است که باید یک درصد مشخص و معینی از ژل را با بتن مورد نظر مخلوط کرد؛ چرا که در ژل میکروسیلیس مقداری روان کننده بتن برای افزایش قدرت روان شدن ژل اضافه شده است که در صورت ترکیب با بتن، آن را روان می کند و اگر از مقدار معینی بیشتر شود بتن را روان کرده و مشکلاتی را در ساخت و ساز به وجود می آورد.
تعیین کردن این درصد توسط خود صاحبان پروژه مستلزم صرف زمان و هزینه های زیادی ست؛ زیرا باید آن را در آزمایشگاه های شیمی و با توجه به شرایط محیطی و محل ساخت و بتن ریزی بررسی کنند که به همین خاطر خود شرکت های سازنده این کار را؛ یعنی تعیین درصد ژل را در کارخانه های تولیدی انجام می دهند و بنا بر استفاده در هر مکان، فضا و سازه ای یک درصد و محدوده مصرفی را برای آن تعیین می کنند، اما در پروژه های بسیار ویژه تعیین این درصد بر عهده مهندسین طراح سازه و بتن است و دیگر به میزان عمومی آن که بر همگان ابلاغ شده بسنده نمی کنند. به طور کلی اگر همان درصدی که خود شرکت سازنده ژل تعیین نموده در بتن به کار رود در روند کار مشکلی پیش نخواهد آمد و میزانی که معمولا برای آن در نظر می گیرند از شش درصد وزن سیمان هست تا پانزده درصد وزن سیمان که مصرف ژل میکروسیلیس کمتر از شش درصد در بتن، باعث کاهش میزان جذب آهک آزاد و نیز کاهش تمام خواص و ویژگی های بتن می شود و بر اساس مطالعات انجام شده میزان جایگزینی ده درصد ژل میکروسیلیس در بتن بالاترین میزان دوام و مقاومت را در بتن ایجاد می کند و البته در برخی موارد معمولا به میزان بین پنج تا هفت درصد سیمان ژل اضافه می کنند که همانطور که گفتیم ملاک تعیین این میزان آن چیزی ست که بر روی بسته مخصوص ژل درج شده است.
برای استفاده از ژل میکروسیلیس کافی ست تا این ملات آماده خمیری را از بازار و یا از سایت تخصصی وینتو شیمی تهیه کنید و مطابق با دستوری که بر روی آن درج شده است عمل کنید، چنانچه نیاز به توضیحات بیشتری در رابطه با استفاده از این ژل باشد، خود شرکت سازنده این نکات را بر روی بسته ژل درج می کند.
در مواردی که ژل بر اثر ساکن ماندن ته نشین شده است توصیه متخصصان این است که پیش از اضافه کردن آن به بتن ابتدا ان را از حالت ژله ای خارج نموده و هم زد تا مایع شود که برای اطمینان، کلا هر بار که این ژل را تهیه کردید آن را ابتدا به صورت مایع در بیاورید تا خوب به خورد بتن برود.
می توان آن را با بخشی از آب و یا همه آب اختلاط بتن مخلوط کرده و یا اینکه پس از ترکیب و آماده شدن بتن در آخر، این ژل را اضافه نمود که اگر این ماده را در مرحله آخر به کامیون حمل بتن اضافه کنید لازم است که در پنج دقیقه با دور تند یعنی بیست دور در دقیقه بچرخد تا خوب با بتن ترکیب شود. از خوبی های این ژل آن است که به خاطر داشتن دوده سیلیسی سبب می شود تا دانه های بتن ته نشین نشده و یکنواخت در کل کار منتشر می شود و با وجود آن دیگر نیازی به دیگر افزودنی ها به بتن نیست و خود ژل میکروسیلیس به تنهایی تکمیل کننده و تقویت کننده قدرت و استحکام بتن است.
همچنین برای اندازه گیری دقیق میزان ژل، بهتر است از ظرف های مخصوص ژل که برای این کار تعبیه شده است استفاده کرد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  بهترین چسب اپوکسی

عوامل مؤثر بر مقدار مصرف ژل میکروسیلیس

مهم ترین عاملی که در میزان مصرف ژل تاثیر گذار است نوع بتنی ست که قرار است استفاده شود و در مرحله بعد طرح اختلاط بتن هم تاثیر گذار است همچنین خود ژل میکروسیلیس با توجه به اینکه از چه ترکیباتی ساخته شده است نیز در تعیین مقدار و درصد ژل موثر است؛ زیرا ممکن است در ترکیب آن از روان کننده بتن بیشتری استفاده شده باشد و یا اینکه درصد خلوص دوده سیلیسی به آن میزانی نباشد که مورد توقع است و …

ژل میکروسیلیس در کجا استفاده می شود ؟

از ژل میکروسیلیس در هر پروژه ای استفاده می شود و به طور کلی جهت مقاوم سازی بتن به کار می رود و از جمله مواردی که می توان گفت بیشترین استفاده را از این ژل می برند مکان ها و سازه های زیر هستند:
• سازه های بتنی در مناطق آب خیز، کانال های آبی ضد آب و انواع سد ها، مکان های مرطوب، مکان های شرجی
• سازه های بتنی که در معرض سیکل های شدید ذوب و انجماد قرار دارد
• ساختمان های مرتفع و آسمان خراش ها که از قابلیت خمش بتن ها بهره می برند
• سازه هایی که بیشتر در معرض بار های دینامیکی و ضربات و فشار ها قرار دارند
• بتن هایی که دوام، مقاومت و پایایی آن ها حائز اهمیت است مانند ساختمان های مدیریت بحران
• بتن های مورد استفاده برای اماکن نظامی
• برای ساخت سازه های سنگین ضد انفجار
• جهت بالا بردن ضریب اطمینان در سازه
• آشیانه هواپیما و فرود هلی کوپتر که اصطکاک شدیدی ایجاد می کند
• در تولید بتن ضد سایش و فرسایش کاربرد دارد
• در کف سازی های صنعتی به کار می رود

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  کاشی کاری با چسب

نکته: ژل میکروسیلیس یک افزودنی پیشرفته است که در صنعت بتن برای بهبود خصوصیات مکانیکی و دوام بتن مورد استفاده  قرار می گیرد. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با روش ساخت ژل میکروسیلیس  مقاله ای نوشته شده است که اطلاعات کاملی در آن قرار دارد.

شرایط نگهداری ژل میکروسیلیس و نکات ایمنی لازم

ژل میکروسیلیس را اگر در ظرف اصلی خودش و با درب بسته نگه داری کنند می توان تا یکسال و در شرایط دور از سرمای زمستان و گرمای تابستان و تابش مستقیم نور خورشید و در دمای بین ده درجه تا سی درجه سانتی گراد نگهداری کرد.
نگهداری این ماده در کمتر از دماهای ذکر شده سبب ایجاد حالت یخ زدگی در ژل می شود که در این حالت هنگام استفاده ابتدا باید آن را از یخ زدگی خارج کرد.
این ماده غیر سمی است و قابل اشتعال هم نمی باشد و به همین خاطر نگهداری از آن چندان مشکل نیست. هم چنین برای ماندگاری بیشتر آن باید توجه داشت که تنها در صورتی که قصد استفاده از آن را دارید درب ظرف مخصوص آن را باز کنید.
شایان توجه است که حین استفاده از آن از دستکش و عینک باید استفاده شود تا با پوست دست تماس مستقیم نداشته باشد و از طریق مجاری چشم نیز به داخل بدن وارد نشود.
خلاصه کلام
آنچه در این مقاله خدمت خوانندگان محترم ارایه شد مجموعه ای از اطلاعات کاربردی و مفید در رابطه با نحوه استفاده از ژل میکروسیلیس در پروژه های عمرانی و صنعتی بود و نیز به جاهای مختلفی که از این ژل استفاده می شود، اشاره شد و در آخر نکات ایمنی حین کار با ژل و شرایط و دمای مناسبی که ژل در آن تا یکسال هم دوام می آورد ذکر شد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  نصب کاشی بین کابینتی
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *