وبلاگ

مقدار مصرف ژل میکروسیلیس در بتن

مقدار مصرف ژل میکروسیلیس در بتن-وینتو شیمی

مقدار مصرف ژل میکروسیلیس در بتن رابطه مستقیمی با کیفیت بتن شما دارد و امروزه از مهم ترین مواد مصرفی مهندسان و سازندگان ساختمان برای جایگزینی پودر میکروسیلیس و فوق روان کننده­ها محسوب میشود که علاوه بر افزایش دوام و عمر بتن، در ساخت بتن های چند منظوره نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

البته این نکته لازم به ذکر هست که همه این خواص وابسته به مصرف استاندارد ژل میکروسیلیس در بتن است و با کاستی یا افزایش، میتواند نتیجه عکس داشته باشد. پس برای دانستن مقدار صحیح ژل و کلی نکته مهم که دانستنشان لازم و ضروری است، با وینتوشیمی همراه باشید.

معرفی ژل میکروسیلس

معرفی ژل میکروسیلس-وینتو شیمی

ژل میکروسیلیس یا ژل میکروسیلیکا از مهم ترین افزودنی و مکمل های بتن در صنعت ساختمان سازی میباشد که از ترکیب هفت ماده میکروسیلس، روان کننده، مواد پلیمری آب ‌بندکننده بتن، الیاف، مواد آنتی باکتریال، آب و افزودنی های خاص در کوره های قوس الکترونیکی به عنوان پوزولان تولید میشود. این ماده برای کاهش نفوذ پذیری و آب بندی بتن مورد استفاده قرار میگیرد. البته علاوه بر این دو فایده، دارای فواید بسیار دیگری نیز میباشد که در ادامه مقاله ذکر خواهیم کرد.

نحوه و میزان مصرف ژل میکروسیلیس در بتن

باتوجه به اینکه ژل میکروسیلیس ترکیب چند ماده مختلف هست، به همین خاطر میتوان این ترکیبات را با توجه به شرایط و مختصات ویژه هر پروژه تنظیم کرد تا بهترین نتیجه بدست بیاید. برای بدست آوردن مقدار مصرف ژل میکروسیلیس در بتن و درصد هر یک از اجزای آن باید به آزمایشگاه شیمی ساختمان مراجعه کرد تا با توجه به ویژگی های بنا، شرایط آب و هوایی و نمونه بتن های استفاده شده، ترکیب نهایی مشخص شود. ولی بخاطر هزینه های زیاد این آزمایشات در محل پروژه، معمولا تعیین مقدار ترکیبات بر عهده­ی کارخانه های تولیدی گذاشته میشود.

لازم هست به دو عامل تاثیر گذار در مقدار مصرف ژل میکروسیلیس در بتن اشاره کنیم:

  1. نوع بتنی که قرار هست ژل را با آن مخلوط کنیم؛ چرا که ژل موجب روانی بتن میشود به همین خاطر باید قبل از مخلوط بتن و ژل، روانی بتن مشخص شود، تا از روانی بیش از اندازه که مضر میباشد، جلوگیری کنیم.
  2. ژل میکروسیلیس و نوع و کیفیت اجزای تشکیل دهنده آن.
این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  کسب و کار با 300 میلیون

با آماده شدن ترکیب نهایی ژل، حال نوبت یادگیری مراحل استفاده از ژل میکروسیلیس هست، که به این ترتیب میباشد:

  1. ژل میکروسیلیس بخاطر این که یک ماده افزودنی محسوب میشود، همانند سایر افزودنی ها، میزان استفادش بستگی به مقدار سیمان دارد. و باید بطور کلی 4 الی 12 درصد وزن سیمان، ژل به بتن اضافه گردد. (باید به مقداری که ژل به بتن اضافه میکنید، به همان مقدار از سیمان را نیز کم کنید.)
  2. بعد از مشخص شدن مقدار مصرف ژل میکروسیلیس در بتن، ژل را در آب رقیق کنید؛ چرا که ژل میکروسیلیس بعد از مدتی، ته نشین میشود و این موجب اخلال در مخلوط کامل با بتن میشود. نکته مهمی که باید رعایت کنید، این است که آبی که ژل را در آن رقیق میکنید، آبی باشد که در مخلوط کردن خود بتن استفاده میشود؛ تا از ورود آب اضافی به بتن که میتواند مشکلات زیادی ایجاد کند، جلوگیری شود.
  3. ژل رقیق شده را به بتن اضافه کنید و برای اخلاط کامل، بتن را در ماشین های حمل بتن، با دور تند به مدت پنج دقیقه؛ یعنی 20 دور در دقیقه مخلوط کنید.

نکته مهم: در صورتی که مدت زمان زیادی بین ساخت بتن و شروع بتن ریزی وجود دارد، پیشنهاد وینتو شیمی این است که ژل در دو مرحله به بتن اضافه شود: بخشی در دستگاه پیچینگ بتن و بخش بعدی، 5 دقیقه قبل از بتن ریزی در کامیون حمل بتن اضافه گردد و سپس مخلوط شود.

یشنهــاد می شود در مواردی که فاصله زمانی ساخت و بتــن ریزی زیاد است ژل میکروسیلیکا در دو مرحله به بتن افزوده شود . ( یک قسمت در بچینگ و قسمت بعدی 5 دقیقه قبل از بتــن ریزی به تراک میکسر اضافه گردد ) پس از اضـافه کردن حدود 2 تا 4 دقیقه مخلوط را بهم بزنید.

مزیت های استفاده از ژل میکروسیلیس در بتن (و کارکرد ها)

استفاده از این ژل مزایا و فواید بسیار زیادی دارد که به مهم ترین این مزایا اشاره میکنیم:

  1. افزایش مقاومت و دوام محصولات پیش ساخته؛ مثل موزاییک، سنگ مصنوعی، نیوجرسی و…
  2. موجب افزایش رئولوژی بتن(جریان) در حالت خمیری میشود.
  3. از آنجا که یکی از مواد تشکیل دهنده ژل، دوده سیلیسی است، به همین خاطر این ماده موجب یکنواختی و عدم ته­نشینی دانه های بتن میشود.
  4. ژل موجب چسبندگی بتن میشود.
  5. یکی از بهترین مواد برای ترمیم بتن میباشد.
  6. میتوان از ژل در مقاطع نازک استفاده کرد(در این صورت حتما در ترکیب ژل از الیاف پلی پروپلین استفاده شود؛ چرا که موجب جلوگیری از ترک خوردگی می شود.)
  7. مصرف آسان ژل
  8. باتوجه به اینکه ژل میکروسیلیس جایگزین پودر میکروسیلیس میباشد، به همین خاطر موجب حفظ سلامتی کارگران نیز میشود. چرا که پودر های میکروسلیس با توجه به حالت پودری که دارند، موجب بیماری های پوستی، بینایی و سرطان ریه میشوند. (تخمین زده شده است سالانه ۲۳۰ نفر به دلیل قرار گرفتن در معرض گرد و غبار میکروسیلیس در محل کار، به بیماری مبتلا می‌شوند)
  9. موجب افزایش چند برابری استقامت سازه در برابر ضربه، فشار و کشش میشود.
  10. موجب عایق بندی سازه شده و از نفوذ آب جلوگیری میکند و به این خاطر در ساخت سد، تونل های انتقال آب، تصفیه خانه ها، کانال های انتقال آب و سازه هایی که در مجاورت دریا قرار دارند، کاربرد فراوانی دارند.
  11. موجب خاصیت کشسانی و ارتجاعی بتن میشود و به همین خاطر بتن به راحتی پمپاژ میشود.
  12. در روسازی بتن میتوان استفاده کرد.
  13. موجب کاهش خورندگی میل گردها میگردد.
  14. با توجه به اندازه ذرات میکروسیلیس(کمتر از 5/0 میکرومتر)، این ذرات، جزء مواد نانو محسوب میشوند. که این موضوع موجب افزایش چسبندگی و کاهش جداشدگی و آب انداختگی بتن میشود.
  15. موجب کاهش خزش بتن(تغییر شکل بتن) میشود.
  16. موجب کاهش واکنش قلیایی سنگدانه ها(سرطان بتن) میگردد.
  17. استفاده از ژل برای سازه هایی که در مناطق گرم سیری و سرد سیری ساخته میشود، بسیار مناسب هست.
  18. در مواقعی که بتن شروع به خشک شدن میکند، انقباضات شدیدی رخ میدهدکه میتوان بوسیله این افزودنی، انقباضات را تا حدودی کاهش داد.
  19. ازآنجا که این ژل موجب افزایش مقاومت ساختمان ها در برابر انفجار میگردد، به همین خاطر میتوان در سازه های نظامی نیز بکار گرفت.
  20. موجب کاهش تحرک یون کلر میگردد.
این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  راه اندازی مغازه چسب فروشی

عوارض مصرف ژل میکروسیلیس در بتن

مقدار مصرف ژل میکروسیلیس در بتن باید به اندازه استاندارد، مورد استفاده قرار گیرد، در این صورت هیچگونه عوارضی نخواهد داشت، ولی اگر بیش از اندازه یا کمتر از اندازه مورد، استفاده قرار گیرد، در این صورت عوارضی خواهد داشت که ما در دو قسمت خدمتتان عرض خواهیم کرد.

عوارض مصرف بیش از اندازه ژل میکروسیلیس

از آنجا که یکی از ترکیبات ژل میکروسیلیس، روان کننده بتن میباشد، به همین خاطر استفاده بیش از اندازه ژل میکروسیلیس موجب افزایش روانی و در نتیجه کاهش کارایی بتن میشود. مقدار مصرف ژل میکروسیلیس در بتن در این مقاله اشاره شد و نباید کمتر یا بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

از دیگر معایب استفاده بیش از اندازه این ژل، میتوان به کاهش نفوذ ناپذیری و دوام بتن اشاره کرد.

عوارض مصرف کمتر ژل میکروسیلیس

مقدار مصرف ژل میکروسیلیس در بتن اگر کمتر باشد، موجب مشکلات بسیاری میشود:

  1. کاهش روانی بتن میشود و به همین دلیل پمپاژ بتن را دچار مشکل میکند.
  2. عدم حفظ یکنواختی و یکدستی بتن
  3. کاهش قدرت جذب آهک که در نهایت موجب کاهش مقاومت فشاری، کششی و خمشی بتن میگردد.

انواع ژل میکروسیلیس

این افزودنی در بازار دارای انواع مختلفی است که ناشی از اختلاف در فرمول ساخت، کاربردش دارد ولی بعضا با هدف بازی های تجاری نیز برخی از شرکت ها انواع مختلفی را روانه بازار میکنند. به هرحال به طور کلی 3 نوع از این ژل وجود دارد:

  1. ژل میکروسیلیس بر پایه لیگنو، نفتالین یا کربوکسیلات
  2. ژل میکروسیلیس الیاف دار که خود این نوع ژل دارای انواع مختلفی؛ پاور ژل الیاف دار، نانو ژل الیاف دار، سیلیکا ژل الیاف دار و میکرو ژل الیاف دار است.
  3. ژل میکروسیلیس بر اساس گیرش
این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  تفاوت چسب کاشی پودری و خمیری

تشخیص ژل میکروسیلیس با کیفیت

با توجه به نکته ای که در اول مقاله مقدار مصرف ژل میکروسیلیس در بتن اشاره کردیم، ژل میکروسیلیس از ترکیب 7 ماده بدست می­آید، به همین خاطر کیفیت تک تک این مواد تاثیر مستقیمی در کیفیت ژل تولید شده دارد.

حال بخاطر ترکیبی بودن این محصول، برای تشخیص کیفیتش، کار سختی در پیش داریم و در مرحله اول باید از معتبر بودن، شرکت تولید کننده، اطمینان حاصل کنیم.

راهکار بعدی میتواند تست محصولات در آزمایشگاه باشد که نتیجه دقیق و درستی را از کیفیت محصول به ما ارائه میدهد.

ولی آسانترین و ساده ترین راهکار لمس و مشاهده کیسه حاوی ژل هست و اگر دیدید که دارای سنگریزه نیست، تا حدود زیادی میتوانید به سالمی محصول، مطمئن شوید.

در این مقاله شما را با ژل میکروسیلیس و انواع آن، مزایا و معایب و روش استفاده آن، مقدار مصرف ژل میکروسیلیس در بتن و همچنین تشخیص محصول مناسب از نا مناسب آشنا کردیم. امیدوارم که توانسته باشیم، شما را بابت وقتی که گذاشتید، خرسند کرده باشیم. همچنین میتوانید برای مشاهده و خرید انواع محصولات ساختمانی و خرید چسب ساختمانی اقدام نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *