وبلاگ

انواع چسب اپوکسی

انواع چسب اپوکسی-وینتو شیمی

انواع چسب اپوکسی زیادی در بازار موجود است که مهندسان توانسته‌اند، آن را به بازار عرضه کنند. در این مقاله به‌طور کامل در مورد انواع آن و اینکه هر کدام از آن‌ها برای چه جنس ماده‌ای مناسب است، پرداخته می‌شود.

معرفی چسب اپوکسی

از چسب اپوکسی در زمینه‌های گوناگون استفاده می‌شود و یکی از پرمصرف ترین و پرکاربردترین چسب ها است. برای هر جنس ماده ای مثل چوب، سنگ، پلاستیک و یا فلز می توانید، از چسب اپوکسی استفاده کنید. نکته قابل ذکر این است  که کدام چسب را انتخاب کنید تا برای هدفی که در نظر دارید مناسب باشد.

باتغییر گرید رزین و افزودن پرکنندهایی مانند سرامیک، فلزات و غیره، چسب اپوکسی بر پایه‌ی رزین اپوکسی ایجاد می‌شود که ویژگی‌ها و کاربرد متنوعی دارند. به دلیلی مانند دارا بودن خواص شیمیای و فیزیکی بسیار خوب، به مدت نیم قرن افراد با احساس رضایت در صنعت از آن استفاده می‌کنند.

از این نوع چسب ها برای چسباندن یا متصل کردن فلزات، بتن، شیشه، سرامیک، چوب، پلاستیک و… به سطوح مختلف یا به یک‌دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. این چسب‌ها به صورت دوجزئی (رزین و هاردنر) تولید و به بازار عرضه می‌‌شوند.

چسب های اپوکسی فقط مختص ساختمان سازی نیستند بلکه کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارند. در خودروسازی از آنها استفاده می کنند. در چسباندن آهن و فلز مورد استفاده قرار می گیرند. از آنها هم در تولید و هم در تعمیر استفاده می شوند، در کل خواص مناسبی برای طیف گسترده ای از کاربردها دارد.

انواع مختلف چسب های اپوکسی

همانطور که گفته شد چسب های اپوکسی زیادی در بازار وجود دارد که هر کدام برای شرایط مختلفی تطبیق پذیر است. در زیر به بررسی هر کدام از آن ها پرداخته می شود.

چسب اپوکسی مخصوص سنگ

چسب اپوکسی مخصوص سنگ یکی از چسب های پرکاربرد است که مدت ها است توسط مجریان ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع چسب قابل استفاده در فضای باز و بسته ساختمان می باشد.

جهان به سرعت به سوی پیشرفت و تکامل پیش می رود، صنعت سازه و ساختمان سازی هم از این پیشرفت مستثنی نیست. مردم برای ساختن سازه‌های زیبا و مدرن، نیاز مبرمی به مصالح با کیفیت عالی دارند، با توجه به این مسئله چسب اپوکسی می تواند مشکلات پیش آمده را حل کند و استحکام بیشتری به سازه ها اعمال کند.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  چسب اپوکسی از کجا بخرم؟

این چسب در برابر آب و رطوبت مقاوم است، دارای چسبندگی بالایی است، در برابر دمای بالا مقاوم است، در کاشی و سرامیک استفاده می شود، برای چسباندن سنگ به انواع فلز هم استفاده می شود.

خرید چسب ساختمانی علاوه بر مقاومت و استحکام دادن به کار سبب افزایش سرعت ساخت و ساز در ساختمان سازی‌ها می شود و کیفیت کار را افزایش می دهد.

چسب اپوکسی مخصوص چوب

از چسب اپوکسی مخصوص چوب برای ساختن و تولید محصولات چوبی و همچنین ترمیم و تعمیر آن استفاده های زیادی می‌شود. این مدل چسب چوب قابل رنگ شدن است و به راحتی رنگ می شود و با رنگ آن چوب مطابقت پیدا می کند.

اگر به هر دلیلی وسیله‌ی چوبی مانند صندلی و مبل شکسته شود یا ترکی در آن به وجود بیاید، جای هیچ نگرانی نیست، برای ترمیم آن می‌توان از چسب اپوکسی مخصوص چوب استفاده کرد.

با توجه به اینکه این چسب چوب در برابر آب مقاوم است از MDF  گرفته تا هر سطوح چوبی دیگر از آن به وفور استفاده می شود.

بیشترین استفاده از این نوع چسب برای تزئین، شکل دادن و عایق کاری چوب های MDF و نئوپان است که شکل بسیار جذاب و زیبایی به سطح مورد نظر شما می‌دهد. همچنین می‌توان در فضای خارجی و داخلی از آن استفاده کرد و در انواع سطوح چوبی، فلزی و شیشه ای کاربرد دارد.

چسب اپوکسی مخصوص فلز

چسب اپوکسی گزینه ای بسیار مناسب بران چسباندن فلزها می‌باشد. فقط برای مصارف اشیای فلزی به کار می‌رود. می توانید به جای جوشکاری، لحیم کاری و یا پیچ و مهره از این نوع چسب استفاده مطلوبی را داشته باشید.

اگر بخواهید بهترین عملکرد را برای تعمیر لوازم خانگی، لوله‌ها، پلاک اتومبیل‌ها، ماشین آلات، صندلی‌ها و یا حتی ایمن سازی پیچ و مهره ها داشته باشید، از چسب اپوکسی مخصوص فلز استفاده کنید. همچنین برای چسباندن فلزاتی مانند مس، آلومینیوم، روی، آهن، استیل، برنج و غیره بهترین عملکرد را دارد. یکی از بهترین ویژگی‌های این چسب این است که مقاومت زیادی در برابر رطوبت و مواد شیمیایی دارد.

در تعمیر سوراخ و نشتی انواع لوازم فلزی و پر کردن حاشیه های فلزی از این نوع چسب می توان استفاده کرد. وقتی که از چسب استفاده کردید مدت کوتاهی صبر کنید تا سطح خشک شود. بعد از خشک شدن آن می توانید سطح را سنباده بزنید و یا حتی دریل کنید، به این ترتیب سطح فلزات همیشه نو به نظر می‌رسد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  چگونه اپوکسی درست کنیم؟

خرید چسب اپوکسی برای تمامی صنعت ها و ساخت و سازها به دلیل صرفه جویی در هزینه و وقت به صرفه است.

چسب اپوکسی مخصوص پلاستیک

پلاستیک‌ها به شکل و اندازه‌های گوناگون و متنوع در همه جا وجود دارد. قطعا این پلاستیک‌ها با گذر زمان به تعمیر نیاز پیدا می‌کنند، با این شرایط از چسب‌های اپوکسی پلاستیک می‌توان استفاده کرد. به خاطر استحکام بالا و چسبندگی زیاد به اکثر سطح‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این چسب به شکل یک چسب دو قلو وجود دارد. خاصیت ضد آب بودن دارد و می‌توان از آن برای چسباندن و اتصال انواع زیادی از پلاستیک‌ها از جمله پلی استایرن، اکریلیک و فایبرگلاس کمک گرفته شود.

از این نوع چسب برای نصب کردن آینه و شیشه‌ها در صنعت خودرو سازی و برای نصب کردن و متصل کردن پنجره‌ها و موارد بیشتر دیگری در صنعت ساختمان سازی استفاده می‌شود.

چسب اپوکسی مخصوص بتن

چسب بتن اپوکسی به دلیل ویژگی های خاص آن، مقاومت مطلوبی در برابر هر نوع ضربه ای را دارد و همچنین در برابر رطوبت و و فشار بار تحمل بسیار مطلوبی دارد.

اگر بخواهید یکی از مصالح اصلی را در صنعت ساختمان سازی نام ببرید که بیشترین استحکام را به بنا بدهد و آن را استوار نگه دارد، بی شک بتن می‌باشد. بتن یک سری ضعف هایی را هم در خود جای داده است که برای برطرف کردن مشکلات و ضعف های آن‌ می‌توان از چسب اپوکسی بتن استفاده عالی کرد. این چسب بهترین کیفیت را در زمان کمی به سازه‌ها می‌دهد.

چسب بتن اپوکسی کشفی بزرگ در پیشرفت‌های علمی مورد توجه در صنعت سازه و ساختمان سازی می‌باشد. این چسب موجب تقویت خواص بتن و از بین بردن تمام سستی‌ها و ضعف‌های آن می‌شود. هم‌چنین در برطرف کردن ترک بتن کف گاراژ و یا حیاط آسیب دیده می‌تواند بهترین کمک کننده باشد ومشکل آن را حل کند.

چسب اپوکسی مخصوص سیمان

چسب اپوکسی مخصوص سیمان خصوصیات زیادی دارد از جمله این‌که در برابر ضربه و وزن مقاومت مناسبی دارد، در برابر آب و رطوبت مقاوم است، گزینه ای مناسب برای استفاده در سطح سیمانی و  بتنی به خصوص پله، به دلیل این که رنگ نهایی این چسب خاکستری متالیک است که در بیشتر موارد نیازی به رنگ آمیزی ندارد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  چسب اپوکسی در اهواز

بهترین چسب اپوکسی شامل موارد مختلفی است که باید از هر لحاظ دقیق مورد برسی قرار گیرد در مقاله بهترین چسب اپوکسی مقایسه و برسی به صورت اصولی انجام شده است.

چسب اپوکسی مخصوص فایبرگلاس

چسب اپوکسی فایبرگلاس را بر روی سطوح فایبرگلاس قرار می‌دهند، با این کار مقاومت فایبرگلاس را در برابر عوامل مکانیکی و حراررت بالا می‌برند. هم‌چنین این چسب در برابر رطوبت، حرارت زیاد و آب مقاوم است و سطح مورد نظر را در برابر پوسیدگی مقاوم می‌سازد.

به پوششی که از پشم شیشه ساخته شده است و مقداری مواد نفتی در خود دارد فایبر گلاس می گویند. از فایبرگلاس‌ها در تولید مخازن، لوله‌کشی‌های ساختمانی و در صنعت خودروسازی در تولید سپر اتومبیل استفاده می‌شود، برای نصب کردن فایبرگلاس و هم‌چنین ترمیم آن از چسب اپوکسی فایبرگلاس استفاده می‌کنند.

از این نوع چسب اپوکسی فایبرگلاس در صنعت می‌توان به ساخت کامپوزیت، پهباد، ماکت های هواپیمایی و قطعات آن ها، صنعت خودروسازی و ساخت انواع یونولیت نام برد.

چسب اپوکسی مخصوص دریا

یکی دیگر از انواع چسب اپوکسی، چسب ویژه دریا است. از چسب اپوکسی مخصوص دریا برای مواردی که سطح آن به مدت طولانی در معرض آب است استفاده می شود. برای برطرف کردن مشکل ابزار و وسایلی که با آب سر و کار دارد از آن استفاده می‌شود، مانند قایقی که نشتی پیدا کرده است.

این نوع چسب دارای قابلیت اتصال دهنده مطمئن و پرقدرت است و تنوع زیادی دارد.

چسب اپوکسی خمیری

چسب اپوکسی خمیری متشکل از دو جزء می‌باشد و در لیست انواع چسب اپوکسی قرار می گیرد. برطرف کردن سایییدگی و نشتی لوله‌های آب و گاز، ترمیم دیوارهای ظریف و نازک، مانع شدن از نشتی مخازن صنعتی بزرگ و کوچک و… بیشترین کاربرد این نوع چسب است.

یکی از مزیت هایی که در این چسب وجود دارد این است که مواردی مانند آب، رطوبت، سرما و یخبندان و همچنین حرارت زیاد نسبت به آن بی اثر است و با گذشت زمان این موارد باعث افتادگی اتصال آن نمی‌شود.

در سطح و جنس‌های زیادی مانند فلز، پلاستیک، گچ، فیبر، آلومینیوم و لوله‌ها قابل استفاده است.

جمع بندی

در این مقاله از وینتو شیمی به معرفی انواع چسب اپوکسی و ویژگی های آن پرداختیم. همانطور که ذکر شد چسب اپوکسی از قوی‌ترین چسب‌های صنعتی است که می‌توان از آن در انواع سطوح چوبی، پلاستیکی، سیمانی، فلزی، بتنی، سنگ و… استفاده کرد. استحکام ومقاومت در برابر آب، رطوبت، فشار، سایش،عوامل جوی و حرارت و همچنین عمر و دوام زیاد از ویژگی های این محصول منحصر به فرد است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *