وبلاگ

چسب سرامیک چیست؟

چسب سرامیک چیست-وینتو شیمی

چسب سرامیک چیست سوالی است که شاید برای عده‌ای پیش بیاید. این چسب ترکیبی از سیمان تقویت شده با پلیمر است که پس از خشک شدن در برابر رطوبت مقاوم می‌باشد. چسب سرامیک برای چسباندن انواع کاشی و سرامیک بر روی دیوار و کف استخر، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، سالن ‌های ورزشی و… مناسب است.

ما  در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد که چسب سرامیک چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟ مزایا و معایب آن کدام است؟ از چه موادی تشکیل شده است؟ چه انواعی دارد؟  قیمت آن و نحوه خرید چسب سرامیک به چه صورت است؟  با ما همراه باشید.

هنگام خرید چسب ساختمانی باید به کیفیت آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. سعی کنید این چسب‌ها را از برند‌های مطمئن خریداری کنید. شرکت وینتو شیمی سال‌هاست در زمینه طراحی و تولید انواع چسب‌های ساختمانی فعالیت می‌کند. شما می‌توانید با برقراری ارتباط تمام راهنمایی‌های لازم برای خرید انواع چسب و روان کننده‌ها را از همکاران ما بدست آورید.

پیشرفت علم باعث رشد روزافزون صنایع ساختمان سازی شده است. یکی از موادی که در فرایند ساخت و ساز باعث تحول بزرگی شد چسب سرامیک و کاشی بود و توانست خیلی زود جای دوغاب سیمان را بگیرد. در جواب این سوال که چسب سرامیک چیست باید گفت از ترکیب مواد شیمیایی و معدنی مانند ماسه ریز، افزودنی‌های چسبدار و سیمان پرتلند ساخته می‌شود.

از این ماده برای نصب کردن انواع سرامیک و کاشی در بدنه ساختمان‌ها و کف سازی استفاده می‌شود. ویژگی‌ها و مزایای آن باعث شده است که مصرف این ماده در صنایع ساختمان سازی مورد توجه مهندسان و معماران باشد. این چسب نسبت به ملات‌های دیگری که استفاده می‌شود قدرت چسبندگی بیشتری دارد و از طرف دیگر وزن نهایی سازه را کاهش می‌دهد.

انواع چسب سرامیک کدام است؟

انواع چسب سرامیک کدام است؟

انواع چسب سرامیک کدام است؟

چسب سرامیک و کاشی از نظر نوع مواد سازنده آن به دو صورت خمیری و پودری تقسیم بندی می‌شود. هر یک از این مدل‌ها مزایا و معایب خود را دارد که برای منظور خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چسب سرامیک پودری

این چسب‌ها برای چسباندن انواع کاشی، سرامیک، سنگ، چینی و انواع تزئینات دیگر مناسب است.از چسب سرامیک پودری می‌توان در محیط‌های مرطوب مانند حمام، سرویس بهداشتی، استخر و سونا استفاده کرد. برای استفاده از چسب‌های پودری فقط کافی است با آب مخلوط شوند و همین سادگی روش استفاده، باعث شده است تا بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد.

چسب سرامیک پودری باعث افزایش کیفیت چسبیدن کاشی و سرامیک شده است و قدرت چسبندگی‌ آن به قدری بالاست که می‌توان از آن برای چسباندن کاشی بر روی کاشی نیز استفاده کرد. این چسب به علت خاصیتی که دارد قابل استفاده در محیط‌های مرطوب می‌باشد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  روان کننده بتن (بتون) چیست؟

مزیت‌های چسب سرامیک چیست؟

چسب‌های سرامیک پودری به دلیل اینکه نسب به نفوذ آب مقاومت خوبی دارد بیشتر از دیگر چسب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان گفت کاربردی‌ترین نوع از چسب‌های ساختمانی این مدل است. پرایمری که در ساخت چسب سرامیک پودری استفاده می‌شود باعث کاهش جذب آب و نفوذ پذیری کمتر آن می‌گردد. این پودر بعد از ترکیب با آب به ماده‌ای انعطاف پذیر تبدیل می‌گردد که بعد از خشک شدن ترک بر‌نمی‌دارد.

مهمترین مزیت‌های آن عبارتند از:

  • گذشت زمان باعث کاهش قدرت چسبندگی و استحکام چسب‌های پودری نمی‌شود.
  • براحتی می‌توان کاشی را بر روی کاشی چسباند.
  • نسبت به سایر چسب‌ها قیمت ارزان‌تری دارد.
  • هنگام نصب سرامیک و کاشی نسبت به روش سنتی دوغاب سیمان، فضای کمتری را اشغال می‌کند و باعث بزرگتر شدن فضای داخلی می‌گردد.
  • چسب سرامیک پودری در رنگ‌های متفاوتی تولید می‌شود و تا حدی نیاز شما را برای رنگ‌ کاری برطرف می‌کند.
  • این مدل چسب از رشد کپک و قارچ در محیط‌های مرطوب جلوگیری می‌کند.
  • کارکردن با چسب سرامیک پودری بسیار آسان است، تنها کافی است با آب مخلوط شود تا برای استفاده آماده گردد.
  • سرعت نصب سرامیک و کاشی با چسب بسیار زیادتر است. در این روش با ماله شانه دارد یک متر مربع را آغشته به چسب می‌کنند و بعد شروع به نصب کاشی‌ها می‌نمایند.
  • کیفیت کار نهایی بسیار بالاتر است. از طرفی دیگر خبری از کثیف شدن کاشی و سرامیک با سیمان نیست و از طرف دیگر خیلی راحت می‌توان تا زمان خشک شدن چسب، کاشی‌ها را ردیف و مرتب نصب کرد.
  • از این چسب می‌توان برای نصب موزائیک‌های شیشه‌ای، گرانیتوی سایز بزرگ و… بر روی دیوار خشک و بسترهای صاف و صیقلی استفاده کرد.
  • استفاده از آن اقتصادی و مقرون به صرفه می‌باشد. از یک کیسه 20 کیلویی چسب سرامیکی پودری می‌توان برای چسباندن مساحتی معادل 4 تا 5 مترمربع استفاده کرد.

نحوه استفاده از چسب سرامیک پودری چگونه است؟

ابتدا دو سطحی که قرار است به یک دیگر چسبیده شوند باید کاملا تمییز و عاری از هر گونه گرد و غباری باشد، آلودگی باعث گیرایی کمتر و گاهی نچسبیدن دو سطح می‌شود. می‌توان برای افزایش قدرت چسبندگی از چسب بتن هم استفاده کرد. مقدار چسبی که لازم دارید را مطابق دستور روی بسته، با آب مخلوط کنید و بعد از هم زدن ماله شانه‌دار آن را روی سطح بمالید و سرامیک‌ها را روی آن قرار دهید و با کمی فشار کاشی یا سرامیک روی سطح خواهد چسبید. بعد از آن باید برای خشک شدن به آن زمان بدهید.

چسب سرامیک خمیری یا آماده

این چسب مخلوطی آماده است که می‌توان بعد از بازکردن درب ظرف بلافاصله از آن استفاده کنید، از مواد اکریلیکی مبتنی بر آب ساخته می‌شود. چسب خمیری معمولا برای محیط‌های کم رطوبت مناسب‌تر است. براحتی تمییز می‌شوند و برای پروژه‌های کوچک که سرعت عمل مهم است استفاده می‌گردد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  کسب و کار با 300 میلیون

این چسب‌ها ماندگاری بالایی دارند اما در برابر رطوبت و حرارت خیلی مقاوم نیستند اما نقطه ضعف آنها این است که برای چسباندن کاشی‌های شیشه‌ای نمی‌توان از آنها استفاده کرد. چسب‌ خمیری که بر پایه رزین اکریلیکی ساخته شده است به چسب پلیمری نیز معروف است.

  کاربردهای چسب سرامیک چیست؟

همان طور که بیان کردیم چسب سرامیک و کاشی جانشین شایسته‌ای برای روش سنتی دوغاب سیمان می‌باشد. این نوع از چسب یکی از پرمصرف‌ترین چسب‌های ساختمانی است که به علت کاربرد‌های فراوانی که دارد، استفاده از آن روز به روز افزایش می‌یابد. چون از این چسب برای اتصال سرامیک به دیوار استفاده می‌شود به چسب سرامیک دیوار مشهور است.

اتصال سنگ‌های طبیعی، مصنوعی، کاشی و سرامیک بر روی سطوح سیمانی، صاف و صیقلی و کاشی‌های قدیمی کاربرد اصلی چسب سرامیک می‌باشد. البته باید توجه داشته باشید این نوع چسب بر روی دیوارهای گچی کارایی ندارد. چسب‌های سرامیک قابل اشتعال نیستند و در ساخت آنها از مواد خطرناکی استفاده نشده است.

میزان مصرف چسب سرامیک بستگی به سطح زیرکار و شیارهای کاشی یا سرامیک دارد. هرچقدر سطح زیرکار تخلخل کمتری داشته باشد چسب کمتری استفاده می‌شود. اما به طور معمول می‌توان گفت برای هر مترمربع کاشی حدود 2.5 تا 4 کیلو چسب لازم است. برای چسب‌های خمیری می‌توان گفت هر سطل 12 کیلویی آن برای 3 تا 6 مترمربع کاشی کاری مناسب است.

چسب خمیری و پودری چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تفاوت این دو بیشتر به فرایند خشک شدن آنها بازمی‌گردد. چسب‌های خمیری از طریق تبخیر خشک می‌شوند و به همین دلیل زمان آن به شرایط آب و هوایی بستگی دارد. اگر کاشی یا سرامیک در کف کار شده باشد زمان بیشتری طول می‌کشد تا کاملا خشک شود.

اما چسب‌های پودری به صورت شیمیایی خشک می‌شوند بنابراین برای کف و فضای بیرون مانند تراس یا پاسیو می‌توان از این چسب‌ها استفاده کرد. برای خشک شدن چسب‌های پودری نسبت به چسب سرامیک خمیری زمان کمتری مورد نیاز است. بیشتر کاشی‌ کارها برای اینکه گیرایی و چسبندگی چسب سرامیک بیشتر شود چسب بتن هم به آن اضافه می‌کنند.

چون چسب‌های خمیری قبلا با آب ترکیب شده‌اند طول عمر کمتری نسبت به چسب‌های پودری دارند. چسب‌های پودری در حین استفاده با آب مخلوط می‌شوند برای همین تا دو سال تاریخ انقضا دارند. تفاوت دیگر این دو چسب میزان پوشش دادن آنهاست. در یک مقدار ثابت از چسب، نوع پودری سطح بیشتری را کاشی می‌کند برای همین در پروژه‌هایی که حجم کار بالاست استفاده از چسب‌های سرامیک پودری مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

قیمت چسب‌های پودری نسبت به خمیری ارزانتر است. این تفاوت‌ها باعث شده است تا مصرف کنندگان به چسب‌های پودری تمایل بیشتری نشان دهند و استفاده از آنها در بین سایر چسب‌های ساختمانی بیشتر باشد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  کسب و کار با 500 میلیون

مواد تشکیل دهنده چسب سرامیک چیست؟

مواد تشکیل دهنده چسب سرامیک چیست؟

مواد تشکیل دهنده چسب سرامیک چیست؟

مواد تشکیل دهنده چسب‌های پودری و خمیری در واقع یکسان است. پلیمرهای مختلفی مانند اپکسی، لاتکس و اکریلیک در ساخت آنها به کار می‌رود که باعث افزایش قدرت چسبندگی و انعطاف پذیری در ساختار آنها می‌شود.  اکریلیک باعث می‌شود چسب در برابر رطوبت مقاوم شود. لاتکس در ساختار چسب انعطاف پذیری آن را افزایش می‌دهد و برای مکان‌های پر تردد مانند راه پله مناسب است. در نهایت اپوکسی موجب افزایش سختی و استحکام چسب می‌شود.

امروزه چسب‌های اپوکسی پیشرفته تر شده اند و ترکیبات آنها به صورتی شده است که در برابر اسید‌های رقیق، قلیاها، آب، روغن و دیگر حلال‌ها مقاومت بسیار بالایی دارند. از این مدل چسب سرامیک در مکان‌های صنعتی استفاده می‌شود چون در برابر مواد شیمیایی و خورنده مقاوم‌تر هستند.

گرید‌های چسب سرامیک چیست؟

چسب‌های سرامیک چه از نوع پودری و چه از نوع خمیری با توجه به میزان چسبندگی درجه بندی می‌شوند که به آن “گرید” می‌گویند. چسب‌های سرامیکی موجود در بازار 6 گرید متفاوت دارند:

  1. گرید C: چسب پودری گرید C1 نوع سیمانی و گرید C2 نوع بهبود یاقته آن است که استحکام بالاتری دارد.
  2. گرید 😀 میزان پراکندگی چسب خمیری با گرید D مشخص می‌شود که نوع D1 آن معمولی و D2 آن ارتقا یافته و با قدرت استحکام بالاتری می‌باشد.
  3. گرید :E این گرید برای زمان خشک شدن چسب می‌باشد. چسب‌های دارای گرید E برای کارهای بزرگ استفاده می‌شوند چون بعد از پخش شدن با کاردک یا ماله شانه‌ای زود خشک نمی‌شوند.
  4. گرید F: این گرید که به “سریع گیر” معروف است معمولا با سرعت بیشتری خشک می‌شود و در زمانی که تکمیل پروژه نیاز به سرعت دارد و مهلت کافی برای خشک شدن نیست از آن استفاده می‌کنند.
  5. گرید S : میزان انعطاف پذیری چسب با این گرید مشخص می‌شود. چسب‌های گرید S1 نوع بهبود یافته و S2 بسیار انعطاف پذیر می‌باشد. برای مکان‌هایی که زیرلایه‌ها در حالت حرکت و انحراف هستند مناسب است.
  6. گرید T : این گرید برای کاشی‌های سنگین و بزرگ استفاده می‌شود.

قیمت چسب سرامیک و نحوه خرید آن چگونه است؟

یکی از معایب چسب‌های سرامیک قیمت بالای آن است مخصوصا مدل‌هایی که استحکام بالاتری دارد. البته چون میزان سرعت کار را بالا می‌برد و هزینه‌های سربار از قبیل دستمزد کارگر و مصالح را کاهش می‌دهد در کل مقرون به صرفه خواهد بود. البته ممکن است چسب‌های ارزان قیمتی در بازار وجود داشته باشد اما هیچ ارزانی بی دلیل نیست. سودجویانی هستند که برای کسب منفعت بیشتر چسب‌های بی کیفیتی را روانه بازار می‌کنند.

شما می‌توانید انواع چسب‌های ساختمانی را با برند مطرح و با کیفیت وینتو شیمی تهیه نمایید. ما سال‌هاست در زمینه چسب‌ها و ابر روان کننده‌های بتنی به صورت تخصصی فعالیت می‌کنیم. شما می‌توانید با اطمینان خاطر چسب‌های ساختمانی خود را با بهترین کیفیت و قیمیتی کاملا رقابتی از سایت وینتو شیمی تهیه کنید.

سخن پایانی 

به شما گفتیم چسب سرامیک چیست و چگونه از آن استفاده می‌شود. در واقع با مطالعه این مقاله زیر و بم این چسب را شناختید. اگر هنوز نقطه گنگ و مبهمی راجع به چسب سرامیک یا دیگر محصولات وینتو شیمی دارید می‌توانید با ما تماس بگیرید، همکاران ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *