وبلاگ

چسب بتن چیست؟

چسب بتن چیست-وینتو شیمی

برای پاسخ به این سوال که چسب بتن چیست می‌توان گفت یک پلیمر امولوسیونی می‌باشد که می‌تواند مقاومت گچ، آهک و بتن را در زمینه خمش، سایش، چسبندگی و دوام زیاد کند. آب و سیمان وقتی با یکدیگر ترکیب می‌شوند ماده ترد و شکننده‌ای به نام بتن را ایجاد می‌کنند. بتن در برابر خمش و کشش بسیار ضعیف عمل می‌کند برای بهبود بتن یکی از موادی که می‌توان با آن ترکیب کرد چسب بتن است که قابلیت‌هاب بتن را افزایش می‌دهد.

ما در این مقاله وینتو شیمی می‌خواهیم شما را با چسب بتن و انواع آن آشنا کنیم. به شما خواهیم گفت در چه کارهایی می‌توان از این چسب استفاده کرد. مزیت استفاده از آن نسبت به سایر افزودنی‌های بتن چیست؟ راجع به نحوه ساخت و استفاده از آن توضیحاتی به شما خواهیم داد و در نهایت راجع به قیمت چسب بتن صحبت می‌کنیم، با ما همراه باشید.

استفاده از چسب بتن باعث می‌شود آب و مواد شیمایی کمتر به داخل بتن نفوذ کند که این امر سبب می‌شود بتن در سرما و یخبندان مقاومت خود را به خوبی حفظ نماید. اگر در ساخت ملات بتن از ابر روان کننده بتن استفاده شود میزان آب کمتری در بتن وجود خواهد داشت که این امر استحکام بتن را افزایش می‌دهد. ابر روان کننده بتن همان فوق روان کننده بتن است که کاهندگی قوی‌تری دارد.

وقتی چسب به بتن اضافه می‌شود دوام و مقاومت آن در محیط‌های مرطوب و قلیایی حفظ می‌شود. در ادامه راجع به این که چسب بتن چیست و در چه جاهایی از آن استفاده می‌شود صحبت خواهیم کرد.

چسب بتن چیست؟

چسب بتن- وینتو شیمی

چسب بتن

هنگام خرید چسب ساختمانی یکی از مهمترین مواد چسب بتن است. ساختار این چسب بر پایه رزین‌های اکریلیکی طراحی شده است که به عنوان یک افزودنی در مصالح مختلف ساختمانی استفاده می‌شود. این چسب خاصیت چسبندگی، روان کنندگی و آبندی را در ملات ایجاد می‌کند که باعث می‌شود دوام بتن را بالا ببرد.

یکی از مهمترین مصارف چسب بتن ترمیم سطوح و ساختمان‌های بتنی است که بر اثر حوادث مختلف مانند گذر زمان، رطوبت بالا، ضربه یا فشارهای تحمیلی آسیب دیده‌اند. چسب بتن باعث بهبود چسبندگی بتن تازه بر روی بتن قدیمی می‌شود و کمک می‌کند تا فرایند تعمیر به بهترین شکل صورت ببذیرد.

این چسب برای نصب انواع سرامیک، کاشی و دیگر نماها بر روی بتن استفاده می‌شود. استفاده از آن هم سرعت انجام کار را افزایش می‌دهد و هم هزینه را کاهش. بعد از استفاده از این چسب دیگر نگران شل شدن کاشی و سرامیک نباشید و همین امر عمر نما را افزایش می‌دهد. برای استعلام قیمت و تهیه انواع چسب‌های ساختمانی می‌توانید با همکاران ما در وینتو شیمی تماس بگیرید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  چسب ساختمانی چیست؟

مزیت‌های استفاده از چسب بتن چیست؟

مزیت‌های استفاده از چسب بتن چیست؟

مزیت‌های استفاده از چسب بتن چیست؟

هنگامی که لایه نازکی از سیمان را به عنوان نما استفاده می‌کنیم، این لایه بعد از مدتی ترک می‌خورد استفاده از چسب بتن برای سیمان کاری راهکار خوبی برای جلوگیری از این اتفاق می‌باشد و از طرف دیگر می‌توان از آن برای ترمیم ترک‌ها هم استفاده کرد. چسب بتن در برابر یخ زدگی، اشعه یو وی و عوامل پرتوزا مقاومت بالایی دارد. از دیگر مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در شرایط آب و هوایی گرم از ایجاد درز سرد جلوگیری می‌کند.
  • در میان افزودنی‌های مختلف به بتن بهترین بازدارنده و ترمیم کننده می‌باشد.
  • هنگامی‌ که به جای ضد یخ از چسب بتن استفاده می‌کنیم گیرش بتن آسان‌تر می‌شود.
  • اگر بتن و میلگرد به یکدیگر متصل نباشند، چسب بتن باعث افزایش چسبندگی بتن و آرماتور می‌شود.
  • در فرودگاه‌ها که مقاومت سایشی بالایی نیاز است، چسب بتن بر پایه بوتادین استایرن رابر بسیار مناسب است.
  • چسب بتن از ترک خوردن و متلاشی شدن بتن در شرایط آب و هوایی مختلف جلوگیری می‌کند و باعث حفظ یکپارچگی بتن می‌شود.
  • هنگامی که در یک پروژه زمان، کیفیت ساخت و هزینه مد نظر است، چسب بتن جانشین مناسبی برای الیاف بتن یا رزین‌ها می‌باشد.
  • در سازه‌های دریایی و هیدرولیکی که در محیطی مخرب هستند نیاز به بتنی با دوام داریم، چسب بتن باعث افزایش نفوذ ناپذیری و استحکام بتن می‌شود.
  • چون در چسب بتن مواد آنتی باکتریال وجود دارد در ساخت سازه‌های آبی از چسب بتن استفاده می‌کنند که باعث می‌شود خزه، جلبک و دیگر آلاینده‌ها در مجاورت سازه‌ها رشد نکند.

کاربردهای چسب بتن چیست؟

به علت مزایای که در بالا به آن اشاره کردیم امروزه چسب بتن کاربردهای فراوان و متنوعی در صنعت ساختمان سازی دارد که به بخشی از آنها اشاره می‌نماییم:

  • در ساخت سپتیک و کانال‌های آب و فاضلاب از چسب بتن استفاده می‌شود.
  • برای ساخت و ترمیم پایه پل‌ها، سد‌ها، باند فرودگاه و… از این چسب استفاده می‌کنند.
  • استفاده از چسب بتن در دوغاب کاشی، سرامیک، موزاییک و دیگر نماهای تزیینی رایج است.
  • منبع‌های بتنی که در آن آب یا مایعات دیگر را نگهداری می‌کنند با چسب بتن ضد آب، آبندی می‌کنند.
  • چسب بتن برای استخر و سونا بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. آبندی آنها توسط چسب انجام می‌شود.
  • هنگام بتن ریزی برای ساخت راه آب‌های سطحی در محیط‌های ساختمانی و شهری از چسب استفاده می‌کنند.
  • کانال‌های آب معمولا از بتن ساخته می‌شوند و چون در مجاورت رطوبت آسیب می‌بینند با چسب بتن آنها را ترمیم می‌کنند.
  • به علت استحکام و دوام بالا در سالن‌های صنعتی از کفپوش‌های بتنی استفاده می‌کنند، برای ترمیم این کف‌پوش‌ها از چسب بتن استفاده می‌نمایند.
این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  چسب کاشی و سرامیک

چسب بتن چند نوع است؟

به طور کلی چسب‌های موجود در بازار دو مدل هستند یک چسب اپکسی و دیگری چسب لاتکس. این دو نوع چسب ویژگی‌های متفاوتی دارند و به همین علت برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت.

چسب بتن لاتکس یا آب بندی

این نوع از چسب بتن مایعی شیری رنگ است که ترکیب آن با ماسه و سیمان پرتلند، بتنی را تولید می‌کند که مقاومت کششی، خمشی و سایشی بالایی دارد.از این پیوند دهنده برای نصب کاشی، سرامیک، سنگ و نماهای تزیینی دیگر در داخل و خارج ساختمان استفاده می‌شود. هنگامی که چسب لاتکس را به چسب‌های پودری اضافه کنید خاصیت انعطافی پیدا می‌کند.

چسب بتن لاتکس مستقیما روی خواص فیزیکی و شیمیایی بتن اثر می‌گذارد. از مزایای استفاده از این چسب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش نفوذ ناپذیری بتن در برابر آب
  • افزایش چسبندگی ملات و بتن
  • افزایش خاصیت کشسانی بتن
  • افزایش مقاومت شیمیایی و سایشی بتن
  • افزایش مقاومت بتن در برابر ضربه
  • افزایش مقاومت بتن در برابر سرما و گرمای شدید
  • افزایش مقاومت بتن در برابر یخ زدگی و ذوب شدن
  • دوستدار محیط زیست
  • مانع بروز ترک و طبله در ملات گچی و آهکی
  • قابل استفاده برای ترمیم سازه‌های بتنی

چسب لاتکس برای ساخت سازه‌هایی که باید در برابر سایش، آب و مواد شیمیایی مقاوم باشند مناسب است مانند کشتارگاه‌ها، کارخانه‌های لبنیات، استخرها و کارخانجات صنعتی. برای آبندی استخر و آبنما در ملات بتن از چسب لاتکس استفاده می‌کنند. برای تهیه بتن اکسپوز یا اصطلاحات بتون نما از این نوع چسب استفاده می‌شود.

چسب بتن اپوکسی یا استحکامی

طرز تهیه چسب بتن اپوکسی : از فرایند پلیمریزاسیون اپوکسی اصلاح شده و سخت کننده چسب بتن اپوکسی ساخته می شود که در زمان اجرا با هم ترکیب می‌شوند. هنگام ترکیب رزین با کاتالیست فرایند پخت آغاز می‌شود که یک واکنش گرماده است. رزین اپوکسی اصلاح شده با رزین اپکسی معمولی تفاوت دارد. این رزین اصلاح شده قدرت چسبنگی بتن یا هر مصالحی که روی بتن می‌خواهید بچسبانید را بالا می‌برد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  روش ساخت ژل میکروسیلیس

این مدل برای چسباندن بتن جدید بر روی بتن قدیمی مناسب است. از این محصول به عنوان آب بند کننده هم استفاده می‌شود. برای اینکه نتیجه کار عالی باشد ابتدا این دو جزء را با یکدیگر مخلوط کنید تا مایعی یک دست حاصل شود، سپس آن را بر روی سطح مورد نظر بمالید و بعد از ده دقیقه برای ترمیم، بتن تازه را بریزید.

چسب اپوکسی هم ویژگی‌های زیادی به بتن اضافه می‌نماید مانند:

  • قدرت چسبندگی، مقاومت کششی و مکانیکی بتن را افزایش می‌دهد.
  • باعث می‌شود بتن در طول زمان کیفیت خود را حفظ کند.
  • به حلال و پرایمر ساختمانی نیاز ندارد.
  • برای چسباندن هر نوع جنسی به بتن مناسب است.
  • می‌تواند بتن را ضدآب کند.

نحوه استفاده از چسب بتن

چسب بتن در هوای آزاد خشک می‌شود پس باید در هنگام استفاده سرعت عمل مناسبی داشته باشید. بهترین زمان مصرف در هوای آزاد 20 دقیقه است و اگر این زمان به دو یا  ساعت برسد و مخلوط نسبتا سفت شده باشد، چسبندگی آن کاهش و گاهی از بین می‌رود. باید دقت داشته باشید که مقاومت چسب مصرفی باید از مقاومت سیمان بیشتر باشد تا اگر نیروی زیادی وارد شد، برای چسب مشکلی پیش نیاید.

اگر می‌خواهید بتن را به بتن اتصال دهید سطح باید کاملا تمیز باشد بهتر است بعد از شست و شوی با آب و خشک شدن آن کار را شروع کنیم. اگر آب تبخیر نشده باشد بعد از اجرا تبخیر می‌شود و باعث می‌شود اتصال به خوبی انجام نشود. به توصیه کارشناسان بهتر است چسب به صورت غلیظ مورد استفاده قرار نگیرد و متناسب با پروژه قبل از مصرف کمی رقیق شود.

قیمت چسب بتن و نحوی تهیه آن

قیمت چسب بتن متناسب با نوع چسبی که در پروژه نیاز دارید و حجم خرید متفاوت است. اما مهمترین فاکتور در تعیین قیمت می‌تواند کیفیت چسب باشد. امروزه چسب‌های بتن با برندهای متفاوتی در بازار وجود دارند که همه آنها داری کیفیت مناسبی نیستند و در واقع کیفیت را فدای قیمت کرده‌اند.

چسب‌های ساختمانی و مخصوصا چسب بتن یک کالای استراتژیک در ساختمان سازی است چون اگر به خوبی عمل نکند عواقب آن سنگین و گاهی جبران ناپذیر خواهد بود. پس حتما در هنگام خرید چسب ساختمانی به کیفیت توجه ویژه‌ای داشته باشید. وینتو شیمی با حدود 30 سال فعالیت در زمینه تولید چسب‌های ساختمانی آماده همکاری با شما مهندسان و معماران عزیز می‌باشد.

کلام آخر

ما در این مطلب به این سوالات پاسخ دادیم که چسب بتن چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟ چند نوع چسب بتن در بازار است؟ مزیت‌های چسب بتن چیست؟ نحوه استفاده از آن چگونه است. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. اگر راجع به چسب بتن یا دیگر چسب‌های ساختمانی سوالی داشتید تنها با یک تماس، ما با کمال افتخار پاسخگوی شما هستیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *