وبلاگ

پرایمر در ساختمان سازی چیست؟

پرایمر در ساختمان چیست-وینتو شیمی

پرایمر ساختمانی (آنتی باکتریال)

ویژگی های محصول:

  • زیر لایه قوی جهت افزایش چسبندگی سطوح
  • مناسب برای سطوح داخلی از جمله: دیوارهای گچی، بتنی، چوبی، سرامیکی و سنگی
  • قابلیت استفاده با چتکه، غلتک، پیستوله و اسپری

در این مقاله قصد داریم تا بدانیم پرایمر در ساختمان چیست. برای اشنایی با این محصول با ما همراه باشید. چنانچه قصد اشنایی و خرید چسب ساختمانی را دارید، از قسمت مربوط به خودش اقدام نمایید.

پرایمر ساختمانی به عنوان یک لایه پوششی استفاده می‌شود تا در سطح های مختلفی از ساختمان، از جمله سطوح بتنی، اسکلت فلزی، تیرهای چوبی، لوله‌های فلزی آب آشامیدنی و فاضلاب، تانک‌های ذخیره آب، لوله‌های گاز و نفت و صفحه ستون‌ها، بهبود چسبندگی و ایجاد پوششی ضد رطوبت و ضد زنگ کند.

این محصولات از ترکیب قیرها، رزین‌ها، افزودنی‌ها و حلال‌های مختلف تشکیل شده و به حالت مایع در می‌آیند. استفاده از پرایمر ساختمانی به دلیل قابلیت ایجاد چسبندگی بهتر و بهبود عملکرد عایق رطوبتی در سطوح مختلف، بسیار مفید است.

پرایمر ساختمانی تنوع زیادی دارد و این تنوع پرایمرها، به خاطر استفاده از قیرها، رزین‌ها، افزودنی‌ها و حلال‌های مختلف است. هر نوع پرایمر ساختمانی ممکن است خواص و ویژگی‌های متفاوتی داشته باشد که بعد ازاینکه دانستیم که پرایمردر ساختمان چیست، براساس نیاز و کاربرد مورد نظر، نوع متناسب با نیاز خود را انتخاب میکنیم.

از جمله کاربردهای متداول پرایمر ساختمانی می‌توان به عایق کاری رطوبتی سطوح بتنی، اسکلت فلزی ساختمان، صفحه ستون‌ها، تیرهای چوبی، تانک‌های ذخیره آب، لوله‌های فلزی آب آشامیدنی، فاضلاب و لوله‌های گاز و نفت اشاره کرد. همچنین، پرایمرهای ساختمانی می‌توانند به عنوان پوشش زیرین لایه عایق رطوبتی پیش‌ساخته بام استفاده شوند تا چسبندگی بهتری را ایجاد کنند و بهبود عملکرد عایق رطوبتی را تسهیل کنند.

پرایمر دیوار چیست؟

نوعی ماده سفید رنگ است که بسیاری از نقاشان حرفه ای قبل از نقاشی دیوار از آن استفاده می کنند. در واقع پرایمر لایه ای است که ما بین دیوار و رنگ قرار می گیرد و سبب چسبندگی بهتر رنگ روی دیوار می شود و در نتیجه خروجی خیلی بهتری دارد. درست است که استفاده از پرایمر زمان نقاشی ساختمان را افزایش می دهد ولی خروجی کار بسیار با کیفیت می شود و رنگ بنا عمر طولانی تری پیدا می کند. 

پرایمر ها معمولا برای انواع سطوح مناسب هستند و می توان در سطوح مختلف قبل از نقاشی از آن استفاده کرد.

پرایمر صنعتی چیست؟

از پرایمر صنعتی برای رنگ های صنعتی به خصوص استفاده میشود. رنگ های پرایمر صنعتی شامل رنگ اپوکسی، رنگ شلاک و رنگ های پلی یورتان است که نیاز به پرایمرهای مخصوص و مرتبط به آن را دارد.
پرایمر رنگ پلی یوتان نوعی پرایمر است که از چسبندگی و نفوذپذیری بالا برخوردار است و سرعت خشک شدن بالایی دارد کاربرد این پرایمر صنعتی بیشتر در سطوح بتنی، سطوح فلزی و سطوح چوبی است.
در پرایمر صنعتی اغلب از رنگدانه های رزین تشکیل میشود که عملکرد اصلی آن ایجاد مانعی در برابر رنگ و سطح است. این رزین ها نفوذ در سطوح مختلف را ا غیر ممکن میکند.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  استفاده از چسب اپوکسی در تعمیر ساختمان

مزایای استفاده از پرایمر ساختمانی

اگر به صورت درست و اصولی از پرایمر ساختمانی استفاده شود نتیجه مطلوب و خوبی را به ما میدهد؛ پرایمرهای ساختمانی در رنگ ها قدرت و استحکام بالایی را ارائه میدهد که باعث میشود نگهداری رنگ به حداقل برسد؛ با استفاده از پرایمرهای ساختمانی به صورت اصولی میتواند نتیجه خوبی را بدست اورید؛ برای خشک شدن سریعتر رنگ ها از پرایمرهای رنگ معمولا استفاده میکنند.

انواع پرایمر ساختمانی

برای اگاهی ازجواب پرایمر در ساختمان چیست؟ باید به انواع پرایمر بپردازیم تا کمی بیشتر متوجه شویم که پرایمر در ساختمان چیست. پرایمرها در صنعت ساختمان نقش مهمی در بهبود چسبندگی و عملکرد سطوح ایفا می‌کنند. این مواد به عنوان پوشش محافظ قبل از استفاده از رنگ، رزین، چسب و سایر مواد سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در زیر به برخی از انواع پرایمرهای ساختمانی می‌پردازیم:

  1. 1. پرایمرهای اپوکسی: این نوع پرایمرها از مواد اپوکسی تشکیل شده‌اند و برای سطوح بتنی و فلزی مناسب هستند. آنها عملکرد عالی در مقابل رطوبت، آب، روغن و مواد شیمیایی را ارائه می‌دهند. پرایمرهای اپوکسی چسبندگی بالا و مقاومت مکانیکی قوی دارند و می‌توانند برای سطوح صاف یا ناهموار استفاده شوند.
  1. 2. پرایمرهای پلی‌اورتان: این نوع پرایمرها از مواد پلی‌اورتان ساخته شده‌اند و معمولاً برای سطوح چوبی و سخت PVC استفاده می‌شوند. آنها علاوه بر بهبود چسبندگی، از رطوبت و تغییرات دمایی محافظت می‌کنند. پرایمرهای پلی‌اورتان خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری بالا دارند و بر روی سطوح منحنی و ناهموار نیز به خوبی عمل می‌کنند.
  1. 3. پرایمرهای سیلانت: این نوع پرایمرها بر پایه سیلانت‌ها ساخته می‌شوند و برای سطوح غیر متخلخل مانند شیشه، فلز و سرامیک مناسب هستند. آنها به خوبی در برابر آب، رطوبت و تغییرات دما عمل می‌کنند و چسبندگی محکمی را فراهم می‌کنند.
  1. 4. پرایمرهای پلیمری: این نوع پرایمرها بر اساس پلیمرها ساخته شده‌اند و برای سطوح مختلف از جمله فلز، بتن، سرامیک و چوب قابل استفاده هستند. آنها چسبندگی قوی، انعطاف‌پذیری بالا و مقاومت در برابر عوامل زیستی را فراهم می‌کنند.
  1. 5. پرایمرهای اکریلیک: این نوع پرایمرها از مواد اکریلیک ساخته می‌شوند و برای سطوح مختلف از جمله بتن، سیمان، چوب و فلز مناسب هستند. آنها عملکرد بسیار خوبی در مقابل رطوبت، آب، حلال‌ها و تغییرات دما دارند. پرایمرهای اکریلیک برای داخل و خارج ساختمان قابل استفاده هستند.
  1. 6. پرایمرهای بیتومینوز: این نوع پرایمرها بر پایه بیتومن ساخته می‌شوند و برای سطوح بتنی و فلزی مناسب هستند. آنها از رطوبت و آب جلوگیری می‌کنند و چسبندگی مطلوبی را به سطح ارائه می‌دهند. پرایمرهای بیتومینوز عموماً در سیستم‌های ضدآب استفاده می‌شوند.
  1. 7. پرایمرهای سرامیک: این نوع پرایمرها بر پایه سرامیک ساخته می‌شوند و برای سطوح سرامیکی، پرسلان و سنگ مناسب هستند. آنها به سطح خاک رس، بافت باز و ناصاف عملکرد خوبی دارند و چسبندگی قوی را فراهم می‌کنند.
  1. 8. پرایمرهای فسفاتی: این نوع پرایمرها بر پایه ترکیبات فسفاتی ساخته می‌شوند و برای سطوح فلزی، آلومینیوم و آهنگری مناسب هستند. آنها به سطح اکسیده و زنگ زده، آلوده و روغنی افزایش چسبندگی می‌دهند و مقاومت در برابر خوردگی را بهبود می‌بخشند.
  1. 9. پرایمرهای پلی‌آمید: این نوع پرایمرها بر پایه پلی‌آمید ساخته می‌شوند و برای سطوح فلزی مناسب هستند. آنها به سطح اکسیده و آلوده چسبندگی قوی می‌دهند و مقاومت در برابر خوردگی را بهبود می‌بخشند.
  1. 10. پرایمرهای رزینی: این نوع پرایمرها بر پایه رزین ساخته می‌شوند و برای سطوح مختلف از جمله بتن، چوب و فلز مناسب هستند. آنها چسبندگی مطلوبی را به سطح می‌دهند و مقاومت در برابر رطوبت را افزایش می‌دهند.
  2. 12. پرایمرهای پلی‌استر: این نوع پرایمرها بر پایه پلی‌استر ساخته می‌شوند و برای سطوح فلزی و پلاستیکی مناسب هستند. آنها چسبندگی قوی را به سطح می‌دهند و مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی سخت را افزایش می‌دهند.
  3. 14. پرایمرهای سیلانت: این نوع پرایمرها بر پایه سیلانت ساخته می‌شوند و برای سطوح مختلف از جمله شیشه، سنگ، سرامیک و فلز مناسب هستند. آنها چسبندگی عالی را به سطح می‌دهند و مقاومت در برابر آب، رطوبت و شرایط آب و هوایی سخت را بهبود می‌بخشند.
  1. 15. پرایمرهای چسب کاشی: این نوع پرایمرها برای پیش‌آماده کردن سطح قبل از نصب کاشی استفاده می‌شوند. آنها عملکرد چسبندگی بین کاشی و سطح زیرین را بهبود می‌بخشند و رطوبت سطح را گرفته تا مقدارجذب آب توسط کاشی، کاهش پیدا کند.
  1. 16. پرایمرهای چسب لاتکس: این نوع پرایمرها بر پایه لاتکس ساخته می‌شوند و برای سطوح مختلف از جمله چوب، فیبرگلاس، پلاستیک و فلز مناسب هستند. آنها چسبندگی عالی را به سطح می‌دهند و به عنوان پیش‌آماده کننده سطح قبل از اعمال رنگ و روکش‌ها استفاده می‌شوند.
  1. 17. پرایمرهای بتن: این نوع پرایمرها برای پیش‌آماده کردن سطح بتن قبل از اعمال روکش‌های مختلف مانند رنگ، رزین و مواد ضد آب استفاده می‌شوند. آنها به سطح بتن چسبندگی قوی می‌دهند، نفوذپذیری سطح را کاهش می‌دهند و در دستیابی به یک پوشش یکنواخت و مقاوم کمک می‌کنند.
این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  چسب کاشی چیست؟

19.پرایمر خودتراز سیمانی: این نوع پرایمر برای استفاده در سیستم‌های خودتراز کف سیمانی استفاده می‌شود. آنها به سطح کف چسبندگی عالی می‌دهند و به تراز کردن سطح کمک می‌کنند. پرایمر خودتراز سیمانی معمولاً بر پایه پلیمرهای اپوکسی یا پلی‌آمید تولید می‌شود و باعث ایجاد یک لایه محافظتی و چسبندگی قوی بین کف سیمانی و لایه پوششی می‌شود.

20.پرایمر کفپوش خودتراز: این نوع پرایمر برای استفاده در سیستم‌های کفپوش خودتراز مورد استفاده قرار می‌گیرد. آنها به سطح کفپوش چسبندگی عالی می‌بخشند و از نفوذ آب به کفپوش جلوگیری می‌کنند. پرایمر کفپوش خودتراز معمولاً بر پایه پلیمرهای اپوکسی تولید می‌شود و به تراز کردن سطح، افزایش مقاومت مکانیکی و بهبود عمر کفپوش کمک می‌کند.

  1. پرایمرهای رنگ ساختمانی: پرایمرهای رنگ ساختمانی برای پیش‌آماده کردن سطح قبل از اعمال رنگ استفاده می‌شوند. آنها به سطح چسبندگی عالی می‌دهند، جذب رنگ را بهبود می‌بخشند و پوشش رنگ را ماندگارتر می‌کنند. در ادامه، به بررسی پرایمر رنگ ساختمانی خواهیم پرداخت.

پرایمر نقاشی ساختمان چیست؟

پرایمر نقاشی ساختمان چیست؟-وینتو شیمی

با شناخت انواع پرایمر ساختمانی، خیلی بیشتر از جواب سوال پرایمر در ساختمان چیست؟ آگاه شدیم. در اینجا به یک نوع مهم از انواع پرایمر ساختمانی و کاربرد آن اشاره میکنیم  تا به جواب بیشتری برای سؤال، پرایمر در ساختمان چیست؟ برسیم.

پرایمر رنگ ساختمانی: یکی از عواملی که بر نتیجه و رنگ نهایی دیوار و سقف اثر گذار است، استفاده از پرایمر رنگ ساختمانی است.

یکی از مزیت‌های اصلی استفاده از پرایمر رنگ دیوار و سیلر، یکدست‌سازی سطح رنگ‌آمیزی شده است. با استفاده از پرایمر رنگ، سطح دیوار یا سقف به طور یکنواخت پوشیده می‌شود و این باعث می‌شود که رنگ نهایی به شکل یکپارچه‌تری بر روی سطح ظاهر شود. این امر بسیار مهم است زیرا باعث می‌شود که هیچ نقطه تیره یا عدم یکدستی در نتیجه نهایی رنگ‌آمیزی وجود نداشته باشد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  نصب کاشی با چسب

مزیت دیگر استفاده از پرایمر رنگ دیوار و سیلر، مقاوم‌سازی سطح در برابر رطوبت است. پرایمر رنگ، عملکردی عالی در حفاظت از سطح دیوار در برابر رطوبت دارد. این محصول باعث می‌شود که رطوبت به دیوار نفوذ نکند و سطح را در برابر آب و رطوبت محافظت کند. این ویژگی به خصوص برای مناطقی با شرایط آب و هوایی رطوبتی، حمام‌ها، آشپزخانه‌ها و مناطقی که با رطوبت بالا مواجه می‌شوند، بسیار مهم است.

بنابراین، استفاده از پرایمر رنگ دیوار و سیلر در مراحل رنگ‌آمیزی ساختمان اهمیت بسیاری دارد و بهبود کیفیت نهایی رنگ‌آمیزی، یکدست‌سازی سطح و مقاوم‌سازی سطح در برابر رطوبت را به همراه دارد.

پرایمر رنگ ساختمان چیست؟

پرایمر رنگ ساختمان چیست؟-وینتو شیمی

یکی از موارد مهم که ما را در شناخت پرایمر در ساختمان چیست کمک می کند، شناخت پرایمر نقاشی است که از پرکاربردترین پرایمرهای ساختمانی است. پرایمر رنگ یا چسب پرایمر، وظیفه ایجاد چسبندگی مطلوب بین سطوح دیوار و لایه رنگ فوق آن را بر عهده دارد. این پرایمرها معمولاً به صورت مایع سفید رنگ تهیه می‌شوند و بر روی سطح دیوار قبل از اعمال رنگ استفاده می‌شوند.

پرایمر رنگ، بسته به نوع و طبیعت سطح دیوار، ممکن است از مواد و رزین های مختلفی تشکیل شده باشد. برخی از نوع معمول پرایمر رنگ شامل پرایمر‌های اکریلیک، لاتکسی و الکلی است. هر کدام از این نوع‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند.

پرایمر رنگ اکریلیک: این نوع پرایمر بر پایه رزین اکریلیک تولید می‌شود و برای سطوح دیوارها و سقف‌ها استفاده می‌شود. این پرایمر رنگ باعث افزایش چسبندگی رنگ و پوشش روکش رنگی می‌شود و همچنین عایقی در برابر رطوبت و روغن بر روی سطح دیوار فراهم می‌کند.

پرایمر رنگ لاتکسی: این نوع پرایمر بر پایه رزین لاتکس تهیه می‌شود و برای سطوح دیوارها و سقف‌ها با استفاده از رنگ لاتکس مناسب است. پرایمر رنگ لاتکسی به سطح دیوار چسبندگی عالی می‌بخشد و همچنین باعث جذب یکنواخت رنگ و جلوگیری از جذب بیش از حد رنگ توسط سطح دیوار می‌شود.

پرایمر رنگ الکلی: این نوع پرایمر بر پایه الکل تهیه می‌شود و معمولاً برای سطوح دیوارها و سقف‌های بسیار خشک و جذب زیاد مناسب است. پرایمر رنگ الکلی به سطح دیوار چسبندگی عالی می‌بخشد و از جذب زیاد رنگ به سطح دیوار جلوگیری می‌کند.

استفاده از پرایمر زیرسازی رنگ یا چسب پرایمر قبل از اعمال رنگ، بهبود چسبندگی رنگ، افزایش عمر مفید رنگ و بهبود ظاهر نهایی رنگ‌آمیزی دیوار را به همراه دارد.

به انتهای مقاله پرایمر در ساختمان چیست رسیدیم. امیدواریم که مطالب برای شما مفید واقع گردیده باشد.

چنانچه سوال ویا نظری راجع به ابزار ساختمانی داشتید، حتما با وینتو شیمی به اشتراک بگذارید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *