وبلاگ

روان کننده بتن (بتون) چیست؟

روان کننده بتن-وینتو شیمی

مشاوره رایگان برای خرید

خرید انواع روان کننده بتن از طریق سایت وینتو شیمی امکان پذیر می باشد. وینتو شیمی به عنوان تولید کننده انواع چسب ساختمانی هم اکنون به تولید روان کننده بتون  می پردازد و با قیمت رقابتی و تضمین کیفیت به دست مشتریان خود می رساند. خرید به صورت تک و عمده همراه با تخفیف ویژه امکان پذیر می باشد. جهت مشاوره رایگان می توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

مدیریت: 0912513937

تمامی محصولات وینتو شیمی همراه با مهر گارانتی شرکت تحویل داده می شود که در صورت هر گونه ایراد در محصول تمامی هزینه ها پرداخت می شود.

اگر می خواهید به کار ساختمانی و عمرانی وارد شوید و هنوز نمی دانید روان کننده بتن چیست و به چه کار می آید، و از طرفی حوصله و وقت کافی برای خواندن مقالات سخت و سنگین در این زمینه را ندارید، این مقاله از سایت تخصصی وینتو شیمی هر آنچه را که در مورد روان کننده بتن لازم است بدانید را به صورت کاملا واضح و ساده و به اصطلاح به شکل ش هلو بپر تو گلو به شما خواهد گفت.

وینتو شیمی، ارائه دهنده انواع مشاوره در رابطه با خرید چسب ساختمانی و نحوه استفاده از آن ها، شما را به مطالعه کامل این مقاله مختصر و کاربردی دعوت می کند.

روان کننده بتون

روان کننده بتن-وینتو شیمی

روان کننده بتون یک سری افزودنی شیمیایی است که از مواد آلی و یا ترکیب مواد آلی با مواد معدنی بدست می آید و در بتن ریزی پروژه های عمرانی به عنوان کاهنده آب در بتن و برای حفظ یا بالا بردن عدد اسلامپ استفاده می شود و اولین نسل از روان کننده ها به شمار می رود و نسل دوم و سوم آن با نام فوق روان کننده بتن و ابر روان کننده بتن شناخته می شود.

کیفیت عملکرد روان کننده بتون

سیمان پورتلند زمانی که به تنهایی با آب مخلوط شود به علت چسبندگی و قدرت جذبی که میان ذرات آن وجود دارد، آب را درون خود به تله می اندازد که باعث می شود حالت کلوخه کلوخه پیدا کند.

افزودن روان کننده بتن در این مرحله به فرمولاسیون بتن باعث می شود تا میزان بار الکتریکی ذرات سیمان یکسان سازی شود و با دفع یک دیگر این حالت کلوخه و جذب ذرات در آن ها از بین برود و بتن یکدست و یکپارچه تولید شود و اسیدهای هیدروکسید کربوکسیلیک سیمان پورتلند نیز توسط مواد آلی روان کننده بتن مهار شود.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  نصب سرامیک روی سرامیک

کاری که روان کننده بتن انجام می دهد این است که نیاز بتن به افزودن آب را کاهش می دهد و از این طریق جلوی مصرف بیشتر سیمان را هم می گیرد، زیرا دیگر نیازی نیست تا برای روان کردن آن آب بیشتری اضافه کنند که در نتیجه برای متعادل سازی آن مجدد سیمان افزوده شود. همچنین یک مزیت دیگری که کاهش میزان مصرف آب در بتن دارد این است که با کاهش میزان آب خمیر سیمان را چگال تر کرده و در نتیجه مقاومت بتن  را بالا می برد، همچنین از منافذ مویینه بتن می کاهد و از ترک خوردگی آن جلوگیری می کند. گفتنی ست که این ویژگی باعث کاهش وزن کلی سازه ها می شود.

در واقع روان کننده بتن به بتن خاصیت سیال بودن و قابلیت شکل پذیر بودن می دهد بدون اینکه برای این منظور نیاز به افزودن آب بیشتری باشد.

انواع روان کننده بتن

همانطور که گفتیم روان کننده های بتن در سه نسل تولید شده اند که از این نظر به سه دسته روان کننده بتن، فوق روان کننده بتن و ابر روان کننده بتن تقسیم می شود:

نسل اول: روان کننده بتون

روان کننده های بتون بر پایه ‌ی مونومر های لیگنو سولفونات تولید شده است که میزان آب مصرفی در خمیر بتن را به طرز چشمگیری کاهش داده است و به آن کاهنده آب و دیر گیر نیز گفته می شود.

نسل دوم: فوق روان کننده بتن

این نسل از روان کننده ها در مقایسه با نسل اول خود بسیار قوی تر بوده و حدودا دو برابر نسل اول در تقلیل آب مصرفی سیمان موثر عمل می کند.

نسل سوم: ابر روان کننده بتن

ابر روان کننده های بتن بر پایه پلی کربوکسیلات ساخته می شود که از دو نسل قبلی خود هم مقرون به صرفه تر است و هم قدرت بیشتری دارد.

میزان روان کننده بتن

اگر روان کننده استاندارد و از جای معتبر تهیه کرده باشید، حتما دستور العمل و میزان دوز مصرفی آن بر روی بسته مشخص شده است که به راحتی می توانید طبق همان دستور عمل کنید و دقت کنید که حتما باید مطابق با عدد مشخص شده رفتار کنید؛ زیرا اگر به طور مثال دو برابر میزان مشخص شده روان کننده اضافه شود، کار کاملا از بین می رود و سیمان آب می اندازد و هوا می گیرد. همچنین تغییر در مقدار روان کننده بتن مصرفی زمان گیرش بتن را تغییر می دهد. عددی که غالبا برای میزان مصرف روان کننده در نظر گرفته اند بین نیم درصد تا یک و نیم درصد وزن سیمان است که بر اساس تحقیقی که در این زمینه انجام شده عدد یک درصد وزن سیمان را مناسب دانسته اند.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  چسب اپوکسی در همدان

و اما به طور کلی اگر بخواهیم عواملی را که بر میزان دوز مصرفی روان کننده بتون اثر گذار است را برشمریم باید موارد زیر را بیان کنیم:

  • نوع روان کننده بتون مصرفی
  • غلظت روان کننده بتون
  • اسلامپ بتن
  • توقعات اصلی پروژه از بتن مصرفی؛ مثلا این بتن را برای چه منظوری می خواهد به کار ببرد، آیا به عنوان نما به کار می بندد و یا به عنوان بتن پیش ساخته و …
  • شرایط آب و هوایی، چون گرمای بیش از حد آب بتن را از بین می‌برد.
  • خواص شیمیایی و فیزیکی بتن
  • نسبت میزان آب به سیمان یا همان طرح اختلاط و مقاومت نهایی

قیمت روان کننده بتن

روان کننده بتون جزء ارزان ترین افزودنی هایی است که به برای بتن به کار می رود و غلظت این روان کننده ها بر روی قیمت آن ها موثر است. شما برای خرید  و استعلام قیمت روان کننده و ابر روان کننده ها می توانید از مشاوران سایت وینتو شیمی کمک بگیرید.

شایان توجه است که قیمت کم این روان کننده ها نباید عاملی برای استفاده بی رویه و بی حد و حساب ان ها در بتن بشود؛ زیرا همانطور که گفتیم این افزودنی های بتن دوز مصرفی مشخصی دارد و نباید از حد ان تجاوز کرد.

از روان کننده بتون در کجا استفاده می شود؟

روان کننده ها کاربرد گسترده ای دارند که برا نمونه چند مورد از ان ها ذکر شده است:

  • تهیه و تولید بتن های قدرتمند
  • برای ساخت بتن آماده و از پیش ساخته شده
  • برای ساخت بتن های خود تراکم
  • برای افزایش سرعت بتن ریزی
  • برای اجرای سازه های فوق العاده مسلح
  • برای زیر سازی ماشین آلات تجهیزات سنگین
  • در ساخت و تولید موزائیک، سنگ مصنوعی، بلوک، کف پوش و جداول بتن
  • برای اجرای بتن و بتن ریزی در زمستان
  • بتن ریزی در هوای گرم
  • استفاده در بتن پل ها-کانال ها، سد ها، استخر ها و مخازن بتنی و هر مکانی که با شرایط جوی غیر معمول سروکار دارد.
این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  چسب بتن استحکامی چیست؟

مزایای استفاده از روان کننده در پروژه ها

مواردی وجود دارد که شما را بیشتر ترغیب می کند تا در پروژه های عمرانی خود حتما از این روان کننده ها استفاده کنید که در ادامه به چند مورد از ان ها اشاره می کنیم:

  • مقاومت فشاری بتن در گیرش اولیه و نهایی را افزایش می دهد.
  • مدت زمان نگهداری اسلامپ بتن را طولانی تر می کند.
  • مقاومت خمشی بتن سخت شده را بالا می برد.
  • بتن را کارپذیر تر می کند.
  • خاصیت نفوذ ناپذیری و آب گریزی بتن را بالا می برد.
  • باعث می شود بتن و سازه بتنی بیشتر و بهتر به اجزای آرماتور و فولاد بچسبد و استحکام و انسجام آن را بالا می برد.
  • قابلیت پمپاژ بتن را بهبود می بخشد.
  • میزان اختلاط آب را تا سی درصد کاهش می دهد در عین اینکه بتن روان بودن خود را از دست نمی دهد.

سوالات متداول:

1) روان کننده نفتالینی جزو کدام دسته از روان کننده هاست؟

برای روان کننده ها می توان دسته بندی های مختلفی از جهات متفاوت در نظر گرفت مثلا از لحاظ عملکرد، ترکیبات شیمیایی و …

که در سوال فوق اگر از نظر مواد شیمیایی پایه، این روان کننده ها را تقسیم بندی کنیم می توان گفت روان کننده ها به سه دسته روان کننده کربوکسیلاتی، نفتالینی و لیگنو سولفاتی تقسیم می شود.

2)آیا همه روان کننده ها عملکرد یکسان دارند؟

به طور کلی، کار مشترکی که همه روان کننده ها انجام می دهد کاهش میزان آب و بالا بردن مقاومت بتن است اما بسته به اینکه برای چه مقصودی و چه مکانی به کار می رود، عملکرد های متنوعی دارد.

3) فوق روان کننده چگونه می تواند به حفظ اسلامپ کمک کند؟

این کار را با ایجاد تاخیر در زمان گیرش بتن انجام می دهد.

4)اساس عملکرد روان کننده بتون چیست؟

کار خود را بر پایه نیروی دافعه الکترواستاتیکی انجام می دهد.

5) آیا به کار گیری روان کننده ها ضروری و اجباری ست؟

خیر، اجباری نیست اما اگر به دنبال اجرای یک کار با کیفیت و اثری مقاوم با طول عمری بالا هستید و می خواهید هزینه های اضافی خود را کاهش دهید و مطابق با استاندارد ها پیش بروید، خود به خود به سمت استفاده از این روان کننده ها کشیده خواهید شد.

خلاصه مطلب:

در این مقاله از سایت وینتو شیمی شما را با روان کننده و انواع آن و نیز مزایای استفاده از روان کننده ها آشنا کردیم و عواملی را که بر قیمت این روان کننده ها موثر است را نام بردیم. همچنین به نحوه عملکرد تمام روان کننده ها و کار مشترکی که انجام می دهند اشاره کردیم و در پایان نیز به چند پرسش متداول در این زمینه پاسخ گفتیم.

امیدواریم مطالب این بخش برای شما کاربردی و مفید واقع شده باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *