وبلاگ

حداکثر اسلامپ مجاز بتن با روان کننده

حداکثر اسلامپ مجاز بتن با روان کننده

حداکثر اسلامپ مجاز بتن با روان کننده، یکی از موارد حیاتی در صنعت ساخت و ساز است که اهمیت بسیاری دارد. در هنگام استفاده از روان کننده‌ها در ترکیب بتن، لازم است که اسلامپ بتن به گونه‌ای باشد که همچنان از نظر قابلیت پمپاژ و مقاومت ساختاری مطلوب باشد.

این مسئله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا انتخاب نادرست اسلامپ می‌تواند به کاهش مقاومت و دوام بتن و در نتیجه کاهش عمر مفید سازه‌ها منجر شود.

برای انتخاب درست اسلامپ مجاز بتن با استفاده از روان کننده، باید با استانداردها و دستورالعمل‌های مربوطه آشنا شد و نیازهای خاص پروژه خود را به دقت مورد بررسی قرار داد.

همچنین، مشاوره با مهندسان متخصص و مشاوران حرفه‌ای می‌تواند به شما کمک کند تا اسلامپ مناسب را برای پروژه خود انتخاب کنید که همراه با عملکرد بهینه بتن، مقاومت ساختاری مناسبی را فراهم کند.

حداکثر اسلامپ مجاز بتن با روان کننده، هنگام تولید بتن، اندازه گیری می شود. عدد بدست آمده، میزان روان بودن بتن را به خوبی نشان می دهد.

به طور کلی اگر این عدد پایین باشد، بتن غلیظ و اگر زیاد باشد، بتن بسیار روان و شل است. برای آن که نتیجه دلخواه حاصل گردد،  بهتر است از فوق روان کننده بتن با کیفیت مطلوب استفاده شود.

میزان روان کننده برای بتن های معمولی از 0.8 تا 1.5 درصد وزن سیمان است. اما در بتن هایی که در آن ها ازمیکروسیلیس استفاده شده، این اعداد متفاوت بوده و توسط فرد متخصص تعیین می شود.

برای تهیه این محصول یا هر محصول مورد نیاز دیگر مانند ابر روان کننده، حتما به فروشگاه های معتبر و خوشنام مراجعه کنید تا با خیالی آسوده بابت کیفیت، قیمت و…، از آن استفاده کنید.

شرکت وینتو شیمی، انتخابی مناسب برای خرید چسب ساختمانی، انواع روان کننده، ژل میکروسیلیس و… است. از دلایل معتبر بودن این شرکت می توان به قیمت رقابتی کلیه محصولات، تضمین کیفیت و… اشاره کرد.

تعریف اسلامپ بتن

برای نشان دادن حالت بتن و مشخص کردن نوع کاربری آن، از عنوان اسلامپ بتن استفاده می شود.

اسلامپ بتن، اعدادی است که طی یک آزمایش، بدست می آیند و نشان دهنده سفتی، خمیری، شلی و روان بودن بتن است.

در اصل عدد اسلامپ، نشان دهنده میزان آب مصرفی در بتن به هنگام ساخت است. هرچه میزان آب مصرفی کم باشد، اسلامپ بتن نیز کم است و حالت بتن رو به سفتی است.

از این بتن در پروژه های محدودی که به مقاومت بالا نیاز ندارند، استفاده می گردد.

بتنی که برای مصارف مهم استفاده می گردند، باید حالت خمیری و حتی کمی شل داشته باشند.

برای این کار یا باید مقدار آب مصرفی به هنگام ساخت بتن، اندازه باشد یا مقادیر مشخصی فوق روان کننده به بتن دارای اسلامپ پایین اضافه گردد.

روان کننده بتن چیست و دقیقا چه کاری انجام می دهد

روان کننده بتن چیست و دقیقا چه کاری انجام می دهد-وینتو شیمی

روان کننده یک ماده افزودنی به بتن است که درصد روان بودن بتن را افزایش می دهد و آن را برای پروژه مورد نظر آماده می کند. آب، خود یک روان کننده است اما اگر مقدار آن افزایش پیدا کند، از مقاومت بتن و در نتیجه از مقاومت سازه کم خواهد شد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  راه اندازی مغازه چسب فروشی

از طرفی اگر به هر دلیلی، بین فرآیند آماده سازی بتن و فرآیند بتن ریزی فاصله ایجاد شود، آب موجود در بتن خشک شده و باعث سفتی آن می گردد.

از این رو، استفاده از یک روان کننده که از حجم آب بکاهد و در شرایط خاص، باعث سفتی بتن نگردد، کار معقولانه ای است.

به سبب مزایایی که روان کننده ها به همراه دارند، این ماده ها از پرفروش ترین اقلام در صنعت ساخت و ساز محسوب می شوند. اسلامپ بتن با روان کننده، مهم ترین مزیت استفاده از این ماده هاست.

ملات سیمان، ترکیبی از آب، سیمان، شن و مواد افزودنی است. ذرات سیمان دارای نیروی دافعه کمی هستند، به همین سبب به هنگام اضافه کردن آب، این ذرات به یکدیگر نزدیک می شوند و در نهایت حالت کلوخه ای به خود می گیرند. کار روان کننده ها، رفع این کلوخه ها با افزایش نیروی دافعه بین ذرات سیمان است.

با این کار اختلاط آب و سیمان نیز راحت تر می شود و محصول نهایی، بتنی با عدد اسلامپ دارد.

معایب بتن با درصد آب کمتر یا عدد اسلامپ پایین

عدد اسلامپ بتن و میزان مقاومت بتن، با یکدیگر رابطه معکوس دارند. عدد پایین نشان دهنده بتن غلیظ (بتنی با درصد آب کمتر) و عدد بالا نشان دهنده یک بتن شل و رقیق است (بتنی با درصد آب بیشتر).

وقتی عدد اسلامپ بتنی، پایین باشد، به این معناست که این بتن دارای قوام بالایی است. بتن غلیظ دارای معایبی است که باعث بروز مشکلاتی می گردد. برای مثال ممکن است باعث خرابی دستگاه های پمپاژ، به هنگام پمپاژ کردن شود، به خاطر قوام بالا، به خوبی تمام فضاهای خالی را پر نمی کند، برای ساخت بناهایی که نیاز به بتن روان دارند، کارایی ندارد و… .

طریقه افزایش عدد اسلامپ

همان طور که گفته شد، بتنی که عدد اسلامپ آن پایین باشد، قابل استفاده در اکثر سازه ها نیست. به همین دلیل لازم است تا عدد اسلامپ آن افزایش یابد.

بدین منظور مقدار مشخصی آب به بتن اضافه می گردد. میزان آب را متخصصان و مهندسان ناظر بر پروژه تعیین می کنند.

نکته حائز اهمیت در این مرحله این است که اضافه کردن آب به بتن، عملیات اختلاط بتن را مختل می کند.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  نصب سرامیک روی سرامیک

برای رفع این مشکل، مقدار مشخصی فوق روان کننده بتن بعد از آب، به بتن اضافه می شود تا عدد اسلامپ افزایش پیدا کند. روان کننده ها می توانند عدد اسلامپ را متناسب با نوع استفاده، تغییر دهند.

هرچه عدد اسلامپ پایین تر باشد، میزان استفاده از روان کننده افزایش پیدا می کند و بالعکس.

معایب بتن با درصد آب بیشتر یا عدد اسلامپ بالا

بتنی که دارای درجه اسلامپ بالایی باشد، هنوز هم در برخی سازه ها می تواند مورد استفاده قرار بگیرد، اما این سازه ها، پروژه های ساده ساختمانی هستند که نیازی به مقاومت بالا ندارند.

طریقه کاهش عدد اسلامپ

حداکثر اسلامپ مجاز بتن با روان کننده، 100 میلیمتر و حداقل آن 25 میلیمتر است. اگر عدد اسلامپ بیش از حد بالا باشد، بدین معناست که با بتنی بسیار رقیق روبرو هستید. برای رساندن عدد اسلامپ به حد معقول، متخصصان از چند شیوه استفاده می کنند:

1- اضافه کردن سیمان به مخلوط بتن

2- اضافه کردن بتن با عدد اسلامپ مناسب به بتن دارای اسلامپ بالا

3- افزایش تعداد چرخش میکسر

4- آزمایش اسلامپ بتن

طریقه کاهش عدد اسلامپ

تست اسلامپ بتن قبل از استفاده از آن، این امتیاز را به شما می دهد که مخلوط بتن را، ارزیابی کنید و با توجه به نیازتان، آن را در محدوده بین حداقل و حداکثر اسلامپ مجاز بتن با روان کننده، قرار دهید. انجام این آزمایش قبل از بتن ریزی در انواع پروژه ها، مهم و ضروری است.

این تست، قوام بتن را اندازه گیری کرده و میزان روان بودن بتن را نشان می دهد، همچنین در صورت وجود نقص در مخلوط بتن، می توان در جهت رفع نواقص، اقدامات لازم صورت بگیرند.

آزمایش اسلامپ بتن، می تواند کارایی قسمت های مختلف ساختمان مانند فونداسیون، ستون و… را اندازه گیری کند.

اسلامپ مجاز بتن فونداسیون

اسلامپ مجاز بتن فونداسیون-وینتو شیمی

عدد اسلامپ مجاز برای بتن فونداسیون، بین 3 تا 7.5 است. استفاده از روان کننده مناسب برای بالا بردن مقاومت فونداسیون توصیه می گردد.  این امر سبب می گردد تا تخلل بتن کاهش یابد و در نتیجه استحکام و مقاومت آن افزایش پیدا کند.

اسلامپ بتن باید چند باشد

عدد اسلامپ بتن چند باشد تا از آن بتن، در جای مناسب استفاده شود؟ بتن ها براساس نوع استفاده در پروژه ها، تولید می شوند، به همین دلیل هرکدام دارای ویژگی های خاصی هستند.

مقدار این عدد به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

1- میزان آب استفاده شده به هنگام مخلوط با سیمان

2- ریز یا درشت بودن سنگدانه های موجود در سیمان

3- مدت زمان ساخت بتن

4- مقدار افزودنی های بتن

5- میزان نرمی سیمان

لزم به ذکر است اگر مقدار سنگدانه های درشت در سیمان از مقدار سنگدانه های ریز بیشتر باشد، عدد اسلامپ بتن کاهش محسوسی پیدا می کند و اصلاح آن از طریق بالا بردن عدد، مشکل خواهد بود.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  چسب بتن چیست

برای نشان دادن عدد اسلامپ، از عنوان کلاس کاربری استفاده می شود. کلاس کاربری هر بتن، نشان می دهد که آن بتن برای چه مصارفی قابل استفاده است. در ذیل انواع کلاس های کاربری به طور خلاصه ذکر شده است.

جدول اسلامپ بتن

جدول اسلامپ بتن به شرح زیر می باشد:

کلاس کاربری s1

از بتنی که دارای این کلاس کاربری است، برای استفاده در پیاده روها، جاده ها و بستر لوله کشی ها بهره می گیرند. این بتن سفت و در حرکت بسیار کند است، به همین دلیل پر کردن فضاهای خالی، به خوبی صورت نمی گیرد. در این نوع بتن، میزان آب مصرفی، بسیار پایین بوده است.

کلاس کاربری s2

از این بتن اغلب برای ساخت کف پارکینگ ها استفاده می گردد. این کلاس نشان دهنده بتنی با حالت خمیری است.

کلاس s3

بتن با کلاس کاربری s3 را در پی ریزی اسکلت سازه هایی ساده و در کانال ها استفاده می کنند. این کلاس برای نشان دادن بتن های شل است.

کلاس s4 و s5

این دو کلاس کاربری، فقط در سازه های فوق تخصصی و زیر نظر متخصص بتن ساخته و مورد استفاده قرار می گیرد. بتن هایی که دارای این دو کلاس کاربری هستند، بسیار شل و روان هستند، به همین دلیل استفاده از آن ها، بدون نظارت مهندس ناظر، قدرت ریسک بالایی را می طلبد.

عدد اسلامپ بتن در دیگر کشورها

در کشورهای مختلف، عدد اسلامپ بتن با استانداردها و مقررات بین المللی سنجیده می شود و مطابق با آن ها، آزمایش اسلامپ بتن صورت می گیرد. ممکن است تفاوت هایی وجود داشته باشد که آن هم به خاطر نوع تجهیزات به کار رونده به هنگام آزمایش است.

اسلامپ مجاز بتن در صورت استفاده از چسب اپوکسی

در واقع، اسلامپ یا همان انبساط بتن به اندازه‌ای است که نشان‌دهنده‌ی پلاستیسیته یا انبساط بتن در هنگام مخلوط کردن و قبل از انعطاف پذیری نهایی آن است.

معمولاً اسلامپ بتن با روان کننده یا همان افزودنی‌های شیمیایی که برای افزایش قابلیت پمپاژ و انبساط بتن استفاده می‌شوند، کنترل می‌شود.

در صورت استفاده از چسب اپوکسی، معمولاً اسلامپ مجاز برای بتن در حدود ۵ تا ۷ سانتیمتر است.

اما می‌تواند بسته به نوع چسب اپوکسی، شرایط محیطی، و نوع کاربرد، متغیر باشد.

اسلامپ مناسب برای بتن با چسب اپوکسی باید به گونه‌ای انتخاب شود که بتواند انبساط و تراکم مطلوبی را برای ایجاد اتصال محکم بین سطح‌ها فراهم کند.

برای اطمینان از انتخاب اسلامپ مناسب، بهتر است دستورالعمل تولید کننده چسب اپوکسی و همچنین استانداردهای محلی مربوط به بتن را مطالعه کنید. همچنین مشاوره با مهندسان و کارشناسان مجرب در این زمینه می‌تواند بهترین راهنمایی برای انتخاب اسلامپ مناسب باشد.

جمع بندی

مقاله فوق با موضوع حداکثر اسلامپ مجاز بتن با روان کننده به رشته تحریر درآمده تا بتوانیم حدالمقدور از ابهامات شما کاسته و بر اطلاعات شما بیفزاییم.

در این مطلب به موضوعاتی مانند تعریف اسلامپ بتن، نحوه بالا و پایین بردن عدد اسلامپ یا همان حداقل و حداکثر اسلامپ مجاز بتن با روان کننده، چگونگی تشخیص نوع بتن برای مصارف مختلف از طریق آزمایش و تعیین کلاس کاربری پرداخته شد. به طور کلی، نوع ماهیت بتن، تعیین کننده محل مصارف آن هستند مانند جاده ها، ستون ها، پی ها و… .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *