وبلاگ

انواع چسب های ساختمانی و صنعتی

انواع چسب های ساختمانی و صنعتی-وینتو شیمی

انواع چسب های ساختمانی و صنعتی همان طور که از نامش پیداست، در حوزه صنعت و ساخت و ساز کاربرد دارد. البته انواع چسب ها فراخور قدرت چسبندگی، ترکیبات شیمیایی و شکل فیزیکی ای که دارند، در زمینه های مختلف به کار می روند؛ مانند صنعت خوروسازی، صنعت هوا و فضا، الکترونیک و … که البته در ساخت و ساز و مصالح ساختمانی بیشترین استفاده را دارد.

به دلیل پیشرفت چشمگیری که علم در زمینه صنعت، عمران و سازندگی داشته است، انواع چسب های ساختمانی و صنعتی با قدرت، دوام و کیفیت بالایی تولید شده است که با به کارگیری در صنعت  و کار ساخت و ساز، کمک فراوانی به پایداری قدرت دوام سازه ها و تجهیزات صنعتی و ارتقاء سطح کیفی آن ها کرده است. که ما در این مقاله در نظر داریم تا یک معرفی اجمالی در رابطه با انواع چسب های ساختمانی و صنعتی و مکمل های ساختمانی داشته باشیم و در امر خرید چسب ساختمانی شما را همراهی کنیم.

دسته بندی های مختلف برای انواع چسب های ساختمانی و صنعتی

انواع چسب های ساختمانی و صنعتی را می توان از جنبه های مختلف به چند دسته تقسیم بندی کرد؛ مثلا از نظر سازه ای و غیر سازه ای بودن می توان آن ها به دو گروه تقسیم کرد که در این جا یکی از ملاک های تقسیم بندی قابلیت تحمل بار این چسب هاست.

یا مثلا بر اساس ساختار شیمیایی و نحوه استفاده از آن ها می توان آن ها را به چسب های پلیمری، چسب های رزینی، چسب های حرارتی و … تقسیم بندی کرد و الی آخر.

ما در این مقاله به طور کلی شما را با بخشی از انواع چسب های ساختمانی و صنعتی و نیز مواردی که در کار استحکام بخشی به فرایند ساخت و ساز و تکمیل تجهیزات صنعتی نقش موثری دارند آشنا می کنیم.

انواع استحکام دهنده های ساختمانی

در درجه اول می توان به انواع چسب های ساختمانی و صنعتی اشاره کرد که یکی از آن ها چسب بتن است. چسب بتن یکی از افزودنی های صنعت بتن است که برای استفاده از آن نیازی به اضافه کردن آب نیست و به اصطلاح اهل فن هموژن است، که این ویژگی آن سبب زیاد شدن چسبندگی بتن می شود و با استفاده از این چسب، دیگر نیازی به استخدام ابزارآلات اضافه مانند اسکوپ، لقمه یا رول پلاک نیست و می توان این چسب را که شکل پودری آن بیشتر رواج دارد، به دوغاب نصب کاشی یا نما سنگ افزود. این چسب ها از نظر کاربرد به چند دسته تقسیم می شود که از جمله آن ها چسب بتن آب بندی و چسب بتن استحکامی ست.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  موارد استفاده چسب اپوکسی

چسب بتن آب بند چیست؟

این چسب که یک نوع آن ترکیب سیمان و چسب بتن است و نوع دیگرش بر پایه اکریلیک می باشد؛ به ترتیب یکی برای ترمیم لاتکس و تقویت ملات و دیگری برای پیوند دادن میان ملات های سیمانی و ملات تعمیری در اجراهای عمودی استفاده می شود.

چسب بتن استحکامی چیست؟

چسبی به شکل مایع با پایه پلیمری و رزین های مصنوعی است که از آن گاه به عنوان پرایمر در پروژه هایی مختلف استفاده می شود و به طور کلی کاربرد آن در بالا بردن قدرت چسبندگی و اتصال بین بتن های قدیمی به کار رفته در داخل و یا خارج ساختمان است؛ یعنی بیشتر جنبه تعمیراتی دارد و در تعمیر سد ها، استخر های بتنی، انواع پل و … به کار می رود و سبب آب گریز شدن آن ها می شود؛ بنابراین برای سازه های  بتنی که در مجاورت آب و هوای بارانی هستند، استفاده از این چسب جهت بالا بردن مقاومت و نیز کاهش چشمگیر احتمال ساییدگی و فرسودگی سازه توصیه می شود.

یکی دیگر از انواع چسب های ساختمانی که از نظر شکل فیزیکی  می توان آن ها را دسته بندی کرد و سبب سهولت در ساخت و ساز و زیبایی نما می شود، چسب های پودری و خمیری ست که کاربرد گسترده ای در چسباندن کاشی و سرامیک دارد.

چسب پودری چیست؟

چسب پودری که به آن چسب سنگ نیز گفته می شود، پودرهای آماده ای هستند که از مواد سیمانی و افزودنی های پلیمری همچون ذرات کوارتز و یکسری افزودنی های خاص دیگری تشکیل شده اند و کار چسباندن کاشی و سنگ و … را راحت کرده اند. به کمک آن ها دیگر لازم نیست از سیمان و گچ و آهک که روش سنتی برای چسباندن کاشی و سرامیک بود استفاده کرد.

از چسب پودری که رنگ های مختلفی مانند چسب پودری سفید و چسب پودری طوسی دارد و به تناسب پروژه ای که در حال انجام آن هستید باید از هر کدام از این چسب ها در جای خودش استفاده کنید، برای نصب انواع کاشی، سرامیک، سنگ های به کار رفته در نمای ساختمان و …، چسباندن آجر بر روی دیوار و کف در داخل و یا خارج ساختمان استفاده می شود. از آنجا که این چسب به شکل پودر است، لازم است تا با آب ترکیب شود که در این صورت به شکل یک خمیر پلاستیکی براق و چسبناک در می آید. چسب‌ های پودری تقریبا چسب های همه کاره هستند، اما خاطر نشان کردیم که با این وجود باز هم باید با توجه به نوع کار و جنس متریال هایی که دارید نوع چسب پودری خود را انتخاب کنید و لازم به ذکر است که چسب های پودری معمولا دو نوع استاندارد و فوری دارند و اگر زمان هم در کنار کیفیت برای شما در به پایان رساند پروژه ملاک است، از چسب های پودری فوری استفاده کنید. همچنین اگر چسب های کاشی را با چسب بتن ترکیب کنید یک چسب فوق العاده قوی خواهید داشت.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  خرید ژل میکروسیلیس الیاف دار

چسب پودری سفید و طوسی چیست؟

این چسب ها تفاوت چندانی با هم ندارند به جز اینکه چسب پودری سفید برپایه سیمان سفید است و به همین دلیل به آن چسب پودری سفید گفته می شود و به دیگری چسب پودری طوسی. به علت اینکه این نوع چسب ها ضدآب هستند از آن ها در سرویس حمام و توالت، استخر، سونا، جکوزی و سایر سازه هایی که مدام در تماس با آب هستند استفاده می شود.

چسب خمیری چیست؟

چسب خمیری چسب آماده ای ست که از مواد معدنی، مواد افزودنی پلیمری، دیگر مواد شیمیایی خاص تهیه شده است. این چسب در مقایسه با چسب های پودری استفاده کمتری شاید داشته باشد، چرا که متخصصان ترجیح می دهند در فضاهایی مانند حمام و توالت از چسب پودری استفاده کنند؛ به این دلیل که استحکام و دوام آن در مقابل آب بیشتر است. با این وجود انواع چسب های خمیری در مقایسه با دیگر چسب ها بسیار پرکاربرد تر است و برای چسباندن انواع سطوح به کار می رود.

ژل میکروسیلیس یا میکروسیلیکا (مکمل بتن خمیری)

ژل میکروسیلیس از مهم ترین افزودنی های صنعت بتن سازی ست که به مخلوط بتن اضافه شده و ضمن بهبود خواص مکانیکی بتن و سهولت بخشیدن به امر بتن ریزی، از میزان نفوذپذیری آن بویژه در بتن ریزی هایی که مربوط به اسکله های دریایی، شمع ها و … می باشد و بیشتر در معرض حملات شیمیایی هستند کاسته است.  این ژل که به صورت خمیری می باشد، مشکل سیستم دوده سیلیسی + فوق روان کننده بتن را به راحتی حل کرده است، زیرا از پراکندگی ذرات ریز پودر میکروسیلیس در هوا جلوگیری کرده و از این جهت سازگار با محیط زیست است.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  چسب کاشی استخری

ابر روان کننده بتن

ابر روان کننده های بتن که بر پایه کربوکسیلات اتر می باشد، نسل سوم کاهنده آب بتن هستند که به منظور بالا بردن کیفیت و دوام بتن ها و آب بندی آن ها تولید شده اند. در واقع ابر روان کننده ها توسعه یافته همان فوق روان کننده های بتن هستند که دیگر اشکالات و ضعف فوق روان کننده ها را ندارند و در دو نوع ابر روان کننده کاهنده آب و ابر روان کننده اسلامپی تولید شده اند و البته نوع سومی هم دارد که ترکیبی از این دوست و تفاوت نوع اول و دوم بر میزان تمرکزی ست که بر روی کاهش دادن میزان آب بتن دارد.

پودر بندکشی نانو

یکی دیگر از ابزاری که در روند تکمیل یک پروژه ساختمانی به آن احتیاج دارید پودر بندکشی و عایق کاری نانوست. البته در قدیم به صورت دستی این مواد را برای بندکشی سطوح مختلف مانند کاشی های حمام و توالت، موزاییک، سرامیک و سنگ  تهیه می کردند تا جلوی نفوذ آب به لابه لای درز ها و نشت آب به کف و دیوارهای مجاور را بگیرند. اما با پودر بندکشی نانو که به صورت آماده وجود دارد، دیگر نیاز به این کارها نیست.

پودر بندکشی نانو یک پودر آماده و ضد آبی است که با مخلوط شدن با آب و قرار گرفتن در بین درزهای کاشی، سنگ و … جلوی نشت آب را می گیرد و به شکل یایه سیمان و پایه اپوکسی تهیه می شود و نوع پایه اپوکسی آن بیشتر مورد توجه است.

پرایمر ساختمانی چیست؟

پرایمر ساختمانی در واقع فرآورده های رنگی ای هستند که در قالب نوعی پوشش اولیه برای سطوح و پر کردن حفره و ناهمواری های موجود و نیز برای سطوح کثیفی که به هیچ عنوان تمیز نمی شوند به کار می روند؛ به این صورت که قبل از رنگ آمیزی سطوح از آن استفاده می شود و سبب افزایش میزان چسبندگی رنگ به سطوح، یکدست شدن رنگ آمیزی و تمیز از آب درآمدن کار می شود. استفاده از پرایمر سبب می شود تا رنگ روی سطوح مدت بیشتری ثابت و سالم باقی بمانند و در شرایط آب و هوایی مختلف از زیبایی و جلوه ساختمان محافظت می کنند.

کلام آخر

سایت وینتو شیمی،  متخصص در تولید انواع چسب های ساختمانی و صنعتی، با سابقه کاری درخشان، مفتخر است تا با ارایه انواع خدمات، مشاوره و فروش محصول مورد نیاز در خدمت شما عزیزان باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *