وبلاگ

حلال چسب اپوکسی

حلال چسب اپوکسی-وینتو شیمی

نکته مهم: وینتو شیمی محصولات مربوط به حلال ها را موجود ندارد و فقط انواع چسب را به فروش می رساند لطفا برای خرید حلال تماس نگیرید.

حلال چسب اپوکسی نوعی پاک کننده است که می تواند چسب اپوکسی را از روی سطوح مختلف و یا پوست بدن پاک کند. اگر با چسب اپوکسی کار می کنید باید حلال آن را به خوبی بشناسید تا در مواقع لزوم بتوانید این نوع چسب را از سطوح مختلف پاک کنید.

قبل از این که به طور مفصل درباره حلال چسب اپوکسی صحبت کنیم چند نوع پاک کننده را معرفی می کنیم که بعضی از آن ها به راحتی در دسترس همه هستند تا بتوانید در سریع ترین زمان چسب اپوکسی را به طور کامل از سطح مورد نظر پاک کنید. این پاک کننده ها به شرح زیر می باشد:

  1. سرکه: انواع سرکه می تواند در پاک کردن چسب اپوکسی به خوبی عمل کنند؛
  2. استون: این ماده در بسیاری از خانه ها به عنوان لاک پاک کن مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین تمام فروشگاه های لوازم آرایشی آن را موجود دارند؛
  3. الکل متیله یا همان الکل دناتوره شده؛
  4. اسید نیتریک؛

برای اطلاعات بیشتر از پاک کنند های مختلف برای چسب اپوکسی تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

در صنایع مختلف از رزین اپوکسی استفاده های گوناگونی می شود. اما در برخی موارد استفاده نادرست از این ماده باعث می شود تا ناچار به پاک کردن آن شویم.

انواع مختلفی حلال برای رزین اپوکسی وجود دارند که با رعایت دستورالعمل های ایمنی می توان بهترین نمونه را استفاده کرد.

رزین اپوکسی یکی از پلی پوکسایدهای معروف است که از مقاومت گرمایی بسیار بالا، قدرت چسبندگی قوی و مقاومت شیمیایی زیادی برخوردار است.

در واقع یکی از بهترین چسب های موجود در بازار اپوکسی می باشد که برای کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. برای ایجاد اتصالات بادوام بر روی فلزات از اپوکسی استفاده می شود.

قدرت شیمیایی بالای چسب باعث شده تا برای درزگیری نیز استفاده شود. همچنین از آن به جای جوشکاری و پرچ استفاده گردد. از آنجایی که پوشش اپوکسی فرسوده نمی شود در نتیجه در سازه ها و اسکلت های فلزی برای محافظت از زنگ زدگی از آن استفاده می شود.

رقیق کننده رزین اپوکسی

رزین اپوکسی ترکیبی مصنوعی و بسیار چسبناک بوده که با الکل به راحتی حل می شود. اما آب حلال خوبی برای این چسب نیست.

اصولا از رزین اپوکسی برای ساخت مصنوعات دکوری، بتونه کاری، چسباندن، پوشش چوب و هنر و… استفاده می شود برای استفاده از رزین های اپوکسی قاعدتا به یک رقیق کننده نیاز است.

منظور از رقیق کننده مایعاتی با ویسکوزیته بسیار کم هستند که برای کاهش ویسکوزیته اپوکسی مورد استفاده قرار می گیرند.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  نحوه استفاده از چسب کاشی پودری

رقیق کننده ها انواع مختلفی دارند و بیشتر آن ها موجب انعطاف پذیری بالای رزین می شوند. انواع رقیق کننده های رزین اپوکسی شامل منو گلیسیدیل اترها‌، منو گلیسیدیل استرها، دی گلیسیدیل اتر هستند که منو دی دکانول گلیسیدیل اتر و بوتان دی ال گلیسیدیل نسبت به سایر رقیق کننده‎ های موجود پرکاربردتر هستند.

رقیق کننده ها دارای خواص و ویژگی های منحصر به فردی هستند که چند مورد از این ویژگی ها عبارتند از:

  • پایین بودن گرانروی آن؛
  • پایین بودن مقدار ویسکوزیته؛
  • داشتن شفافیت بسیار بالا؛
  • برخورداری از فشار بخار بسیار کم؛
  • کنترل حباب های ایجاد شده در زمان اپوکسی؛
  • بالا بردن میزان انعطاف پذیری در رزین اپوکسی؛
  • قابل استفاده در آموزشات رزین‌ های اپوکسی.

حلال رزین اپوکسی چیست؟

حلال رزین اپوکسی چیست؟-وینتو شیمی

حلال رزین اپوکسی ماده ای است که رزین اپوکسی در آن حل می شود. حلال چسب اپوکسی با اپوکسی واکنش نشان می دهد.

اما دلیل استفاده از حلال چیست؟ گاها پیش می آید که در حین کار مقداری از رزین روی سطوح مختلفی از قبیل میز، فرش، دست، لباس و… می ریزد و به صورت ژله ای یا خشک می شود.

در این صورت با استفاده از حلال کار پاک کردن راحت تر می شود. وظیفه حلال چسب اپوکسی سست کردن بدنه و عناصر رزین است تا امکان جداسازی و پاک کردن آن فراهم شود.

حلال هایی که تحت عنوان حلال اپوکسی عرضه می شوند دارای انواع مختلفی و طرز استفاده متفاوتی هستند که در حین خرید چسب ساختمانی و چسب اپوکسی باید به آن دقت شود. حلال ها به طور کلی در دو دسته رقیق کننده و پاک کننده وجود دارند. حلال های رزین به بافت مولکولی و شیمیایی رزین آسیب نمی زنند و باعث تغییر کیفیت آن نمی شوند.

اگر رزین روی سطوح مختلف خشک شود از حلال های پاک کننده استفاده می شود. حلال پاک کننده باعث شکسته شدن بافت مولکولی رزین شده تا در نهایت انسجام و محکم بودن رزین از بین برود و از روی سطح مورد نظر پاک شود.

حلال رزین اپوکسی از روی دست

حلال چسب اپوکسی یکی از راه حل های کاربردی برای پاک کردن رزین از سطوح مختلف است. رزین ماده به شدت چسبنده و دارای مقاومت بالا است. از آنجایی که چسبندگی رزین دائمی است در نتیجه باید به فکر حلال مناسبی برای پاک کردن آن بود. رزین کاران معمولا با مشکل ریختن چسب روی دست مواجه هستند.

اپوکسی زمانی که سخت و سرد شود پاک کردن آن دشوار است و باید از حلال هایی استفاده شود که مجددا به حالت ژله ای و مایع برگردانده شوند. به طور کلی بهتر است هنگام استفاده از این چسب ساختمانی از دستکش استفاده گردد. چون پوست دست حساس بوده و استفاده از حلال های مختلف برای پاک کردن آن ممکن است کمی به پوست آسیب بزند.

ساده ترین روش برای پاک کردن چسب اپوکسی از روی دست و بدن

اگر احیانا رزین روی پوست دست ریخته شود تا خشک نشدن کامل آن می توانید از چند حلال مختلف استفاده کنید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  چسب اپوکسی از کجا بخرم؟

در وهله اول می توانید تکه ای پارچه را به سرکه آغشته کنید و روی ناحیه مورد نظر بمالید. این کار باید به آرامی انجام شود تا رزین خوب نرم و مرطوب گردد و بعد از روی پوست برداشته شود. این روش بیشتر برای زمانی است که رزین هنوز کاملا خشک نشده باشد.

اما زمانی که رزین خشک شود باید از حلال های دیگری از قبیل استون استفاده کرد. شما می توانید مقداری استون را روی پارچه ای بریزید و روی رزین ریخته شده بمالید تا نرم شود و بتوانید راحت آن را بردارید. بهتر است استون را در فضای باز استفاده کنید.

روش های دیگری هم هستند که شما در خانه می توانید برای پاک کردن رزین اپوکسی استفاده کنید که یکی از آن ها استفاده از مایع پاک کننده چربی ها است. فقط کافیست مقداری از مایع را روی تکه ای پارچه بریزید و با کمک پارچه دست خود را زیر آب گرم بشویید تا رزین از پوست جدا شود. بعد از انجام هر کدام از روش ها لازم است که به پوست دست ها لوسیون زده شود تا دچار خشکی نشوند.

به طور کلی توصیه شده تا از حلال های شیمیایی برای پاک کردن اپوکسی از روی پوست استفاده نشود. چون این حلال ها جذب پوست می شوند و این اصلا خبر خوشایندی نیست. بهتر است در صورت برخورد پوست دست با رزین قبل از خشک شدن کامل از آب گرم و صابون برای پاک کردن آن استفاده کنید.

نکته: حلال چسب سنگ ماده ای است که برای حل کردن و از بین بردن چسب های سنگ استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر با انواع حلال چسب سنگ و نحوه استفاده صحیح از آن ها می توانید مقاله کاملی که تهیه شده را مطالعه کنید.

حلال جهت تمیز کردن چسب اپوکسی

حلال چسب اپوکسی به اندازه خود رزین در صنایع کاربرد دارد. از آنجایی که حذف رزین از سطوح مختلف بسیار سخت و دشوار است در نتیجه حلال های متنوعی برای این کار استفاده شده اند. وقتی صحبت از تمیز کننده چسب اپوکسی می شود عمده مصرف کنندگان به دنبال محصولات کلی و کاربردی برای این کار هستند. اما اگر قدری دقیق تر شویم خواهیم دید که برای هر مرحله از چسب اپوکسی یک تمیز کننده مناسب وجود دارد.

  • نوع اول برای زمانی است که اپوکسی کامل خشک نشده و حالت ژله ای دارد. در این مرحله ترجیحا بهتر است از الکل متیله یا همان الکل دناتوره شده استفاده شود. این الکل به راحتی در دسترس است و بوی چندان قوی ندارد. حالت تهاجمی این الکل کمتر بوده و تاثیرات بدی روی سطح باقی نمی گذارد. اما زمانی که چسب اپوکسی وارد فاز دوم خشک شدن گردد بسیار سخت می شود و با حلال های ضعیف پاک نمی شود. در این مرحله می توانید از استون یا متیل اتیل کتون استفاده کنید.
این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  کاشی کاری با چسب

این حلال ها بسیار قوی تر از الکل متیله می باشند. همچنین تقریبا ایمن بوده و در سلامتی نگرانی ایجاد نمی کنند. حلال های دیگری هم وجود دارند مانند متیلن کلراید و زایلن که گزینه های چندان رایج و ایمنی نیستند و بهتر است از آن ها استفاده نشود.

برای رزین های اپوکسی می توانید از اسید نیتریک یا دی کلرومتان و از ایزوپروپانول یا اسید سولفوریک برای رزین های پلی استر استفاده می شود.

نحوه استفاده از حلال چسب اپوکسی

همانطور که گفته شد حلال چسب اپوکسی انواع مختلفی دارد که نحوه استفاده از هر پاک کننده متفاوت است. در زیر با دستور استفاده رایج ترین آن ها آشنا می شویم:

  • الکل اتانول حلال رزین اپوکسی است که برای رزین هایی استفاده می شود که هنوز زیادی سخت نشده اند. با الکل اتانول می توان رزین اپوکسی را به راحتی از سطح جدا کرد. برای این کار کافیست یک پارچه تمیز را در اتانول خیس کنید و بعد روی ناحیه مورد نظر بمالید تا پاک شود. اگر رزین کاملا خشک شده باشد اتانول به تنهایی قادر به پاک کردن آن نیست و بهتر از قبل از این کار محل مورد نظر به تینر آغشته شود.
  • گزینه بعدی جهت پاک کردن رزین اپوکسی، الکل ایزوپروپیل است. این ماده برای زمانی که رزین اپوکسی کاملا خشک و سخت نشده کارایی دارد. مناسب ترین گزینه برای حذف چسب اپوکسی ایزوپروپیل الکل یا ایزوپروپانول می باشد که در فروشگاه های چسب و مواد شیمیایی یافت می شود. کافیست که مقداری از این حلال را با پارچه ای روی محل بکشید تا رزین نرم و پاک شود.
  • سرکه یا استون هم دو حلال رایج برای حذف چسب اپوکسی هستند که استفاده از آن ها بسیار راحت است. شما می توانید مقداری سرکه یا استون را روی یک سطح بریزید و بعد از چند دقیقه سطح مورد نظر را پاک کنید.
  • تینر ۲۰۰۰۰ یک رقیق کننده رنگ است که برای پاک کردن رزین از سطوح مختلف هم استفاده می شود. استفاده از این محلول هم مانند سایر الکل ها است و فقط کافیست مقداری از آن را روی پارچه بریزید. یا با توجه به جنس سطح به تنهایی روی آن بریزید و سطح مورد نظر را پاک کنید. به طور کلی در تمام روش ها تاکید بر آن است تا حلال با توجه به جنس سطح انتخاب شود. چون ممکن است برخی از حلال ها به سطح آسیب برسانند. قبل از استفاده از حلال اطمینان حاصل کنید که تاثیری روی سطح مورد نظر نداشته باشد.

جمع بندی

انتخاب حلال چسب اپوکسی تاثیر زیادی روی میزان پاک کنندگی رزین از سطوح مختلف دارد. حلال های مختلفی بدین منظور طراحی شده اند که قدرت پاک کنندگی هر کدام متفاوت است. اما در این بین استون جزء پرکاربردترین حلال ها است که هیچ آسیبی به سطوح مختلف نمی زند و قادر به پاک کردن رزین های خشک و نیمه خشک است.

در صورتی که شما هم تجربه ای در این زمینه دارید در قسمت نظرات وینتو شیمی با ما به اشتراک بگذارید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *