وبلاگ

چگونه اپوکسی درست کنیم؟

چگونه اپوکسی درست کنیم؟-وینتوشیمی

چسب اپوکسی دو جزئی

7,900,000 
  • کد (vs 02)
  • وزن: 2 کیلو
  • ارسال: به تمام ایران
  • جهت چسباندن قطعات آهن و بتن
  • استفاده برای درزگیری سنگ و سرامیک
  • چسباندن انواع سنگ های طبیعی و صفحات چوبی نما
  • چسباندن انواع کاشی، سرامیک و آجر
  • نصب آب نما و قاب آینه
  • تخفیف ویژه جهت خرید عمده (تماس بگیرید)

چسب اپوکسی دو جزئی کد (vs 01)

6,900,000 
وزن: 1 کیلو برند: وینتو شیمی ارسال: فوری به تمام ایران جهت خرید عمده تماس بگیرید  

چگونه اپوکسی درست کنیم؟ این سوال افرادی است که آشنایی مختصری با هنر رزین دارند و دنبال ساخت رزین اپوکسی و طرز تهیه اپوکسی هستند و یا اینکه قصد ورود به این حرفه را دارند، اما چیزی از آن نمی‌دانند. طی سال های اخیر این هنر زیبا و خلاقانه طرفداران زیادی پیدا کرده است. چه بسا اینکه افراد بسیاری از این طریق کسب درآمد کرده اند و شغل خانگی کوچکی برای گذران زندگی راه انداخته اند. در این مقاله از سایت وینتوشیمی، به سوال چگونه اپوکسی درست کنیم، پاسخ می دهیم. همین طور مراحل ساخت رزین اپوکسی و تهیه آن در خانه را نیز به شما عزیزان می آموزیم.

اپوکسی چیست؟

اپوکسی از پرکاربردترین مواد پلیمری است که در ساخت و ساز، صنایع، تولید انواع چسب، رنگ و کفپوش مورد استفاده قرار می گیرد. اپوکسی یا پلی اکساید، ویسکوزیته و چسبندگی بالایی دارد و مشابه صمغ درخت است. این ماده، عایق گرما و رطوبت نیز می‌باشد. اپوکسی ابتدا سیال و مایع است و به هنگام خشک شدن، تبدیل به جامد شده و مقاومت بالایی پیدا می کند. همین ویژگی باعث شده تا در انواع صنایع خودروسازی، ساختمان، معماری، ساخت وسایل تزئینی، هنری و مجسمه سازی از این مادۀ شفاف و مقاوم استفاده شود. ساده تر آن که اپوکسی نوعی چسب مایع است که اغلب دارای دو جزء رزین و هاردنر (سخت کننده) است.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  حلال چسب سنگ چیست؟

چگونه رزین اپوکسی درست کنیم؟

قبل از این که بخواهیم سراغ ساخت رزین اپوکسی برویم، بهتر است که توضیح کوتاهی در مورد رزین داشته باشیم. برخلاف تصور برخی که رزین و اپوکسی را یکی می‌دانند، با وجود شباهت ساختاری، تفاوت هایی بین این دو مادۀ شیمیایی وجود دارد. اپوکسی مادۀ دو جزئی است که برای ساخت سایر محصولات صنعتی به کار می رود؛ در حالی که رزین مادۀ تک جزئی است و بدون ترکیب با سایر محصولات نیز قابل استفاده است. با این وجود رزین اپوکسی، قوی ترین نوع رزین است و کاربرد بیشتری نسبت به رزین فنولیک و پلی استر دارد. از ترکیب دو مادۀ اپی کلروهیدرین (ECH) و بیس فنول (BPA) و واکنش بین آنها، رزین اپوکسی ساخته می‌شود. بعد از تزریق این دو ماده به راکتور و افزودن 40 درصد سدیم هیدروکسید، اپی کلروهیدرین تبخیر می‌شود. در ادامه متیل ایزوبویل کتون (MIBK) که حلال بدون اثر است، به راکتور اضافه می‌ شود تا دو فاز باقی مانده را جدا کند. در ادامه، شستن رزین با آب و خارج کردن حلال اتفاق می افتد تا در نهایت، ترکیبات و رنگ های لازم نیز اضافه شده و رزین اپوکسی به دست بیاید.

ساخت اپوکسی در خانه

بسیاری از افرادی که سوال ابتدای مقاله را دارند و می‌پرسند: چگونه اپوکسی درست کنیم؟ به دنبال ساخت اپوکسی در خانه هستند. مگر می‌شود در خانه اپوکسی درست کرد؟ بله. با کمی چاشنی دقت و خلاقیت می توانید از پس این کار بربیایید. البته نقش مواد و ابزار لازم را هم نباید فراموش کرد. یکی از این مواد، چسب اپوکسی است که دارای دو جزء رزین و هاردنر است و به صورت مجزا در اختیارتان قرار می‌گیرد. با خرید چسب اپوکسی می توانید انواع فلز، سنگ، چوب و مواد پلاستیکی را به هم متصل کنید یا شکستگی این سطوح را بپوشانید. برای ساخت رزین اپوکسی و دادن جلوۀ زیباتر به سطوح منزل، کافی است ابتدا سطوح را از هرگونه لکه و آلودگی تمیز کنید. سپس انواع رنگ های رزین را ترکیب کرده و طرح مدنظرتان را تا قبل از خشک شدن اپوکسی، نقاشی کنید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  مزایا و معایب روان کننده بتن

ساخت اپوکسی در خانه-وینتوشیمی

مواد لازم برای ساخت رزین اپوکسی

قبل از اینکه بدانیم چگونه اپوکسی درست کنیم، باید در مورد مواد لازم و هزینۀ خرید مواد اولیه تحقیق کرده باشیم. این کار کمک می کند تا مواد باکیفیت بخریم و چه بسا اینکه بتوانیم آنها را با قیمت منصفانه تهیه کنیم. همان چیزی که ما در وینتوشیمی اولویت قرار داده و مشتری را بابت خرید چسب ساختمانی و چسب اپوکسی مرغوب، آسوده خاطر کرده ایم. مواد لازم برای ساخت رزین اپوکسی عبارت است از:

  • رزین اپوکسی
  • سمباده
  • پودر تیتان
  • اکلیل
  • مدیوم
  • چوب بستنی
  • ماسک و دستکش

مواد لازم برای ساخت رزین اپوکسی-وینتوشیمی

آموزش ساخت رزین شفاف

برای ساخت رزین شفاف، در اولین مرحله باید رزین اپوکسی را بنابر درصد آن، با دو یا سه برابر هاردنر ترکیب کنیم. برای کاهش خطا و بالا بردن کیفیت کار توصیه می ‌شود با ترازوهای مخصوص نسبت گیری کنید. در ادامه ترکیب به دست آمده را داخل لیوان پلاستیکی ریخته و با چوب بستنی به خوبی هم بزنید تا تبدیل به ترکیبی شفاف و یکنواخت شود. در صورت تمایل به استفاده از رنگ، در این مرحله می توانید رنگ دلخواه را به ترکیب رزین اضافه نمایید. برای آن که از ایجاد حباب جلوگیری شود، بهتر است لیوان را داخل ظرف آب داغ قرار دهید یا پس از مرحلۀ قالب زدن، با استفاده از فندک حباب گیری کنید. سپس شیء مدنظر را در قالب چیده و روی آن را با رزین بپوشانید. حالا نوبت آن است که مرحلۀ پخت پشت سر گذاشته شود و اشیاء را از قالب بیرون بیاورید.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم به این مطلب که چگونه اپوکسی درست کنیم، بپردازیم و نکات مفید و کاربردی در مورد رزین اپوکسی را با شما به اشتراک بگذاریم. در مجموع آموختیم که رزین اپوکسی چسب شفاف مایع با مقاومت بالا است که در ساخت لوازم تزئینی، محصولات ساختمانی، صنعتی، خودروسازی و… به کار می‌رود. یاد گرفتن رزین با هدف تولید محصولات هنری، کمک می کند شغل خانگی کوچکی برای خودتان دست و پا کنید و با کمی سرمایۀ اولیه جهت خرید مواد باکیفیت از جمله چسب اپوکسی، در مدت کوتاه به درآمد قابل توجه برسید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  نصب کاشی بین کابینتی

سوالات متداول

1- ویژگی چسب اپوکسی مرغوب چیست؟
قدرت ویسکوزیته و چسبندگی بالا، استحکام زیاد، سرعت خشک شدن بالا و مقاومت در برابر خوردگی و فرسایش از ویژگی های چسب اپوکسی مرغوب است.
2- چه موادی برای ساخت رزین اپوکسی لازم است؟
رزین اپوکسی، ترازو، سمباده، اکلیل، مدیوم، چوب بستنی و قالب برخی از مهم‌ترین مواد برای ساخت محصولات با رزین اپوکسی به شمار می روند.
3- کاربرد اپوکسی چیست؟
ساخت چسب، انواع کفپوش و عایق صنعتی، ساخت زیورآلات مصنوعی، مصارف خانگی، عایق قطعات صنعتی و الکتریکی، تولید رنگ و مصارف بهداشتی از جمله کاربردهای اپوکسی است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *